Albánie/Albania
V Albánii se od roku 1917 až do roku 1930 vybudovalo cca 300 km úzkorozchodných tratí o rozchodu 600,750 a 760 mm, pro vojenské a průmyslové účely.V průmyslových závodech a dolech existovalo velké množství úzkokolejek, mnohé z nich jsou nyní opuštěné nebo demontované a o celkovém rozsahu těchto tratí je známo jen velmi málo.
760 mm:
Síť tratí o rozchodu 760 mm:
Shkodër
|
Velipojë - Shengjin - Lezhë
|
Durrës - Vorë - Ishem - Tiranë
|
Kavaje
|
Rrogozhinë - Peqin - Papër - Strmen
|
Lushnjë - Berat
|
Fier
|
Vlorë
750 mm:
Tratě v oblasti Patok a Sukth.
600 mm:
Vojenská železnice mezi Shkozet a Lekaj během druhé světové války, přerozchodována na standardní rozchod po roce 1945, což byl první normální rozchod v Albánii.
950 mm (600 mm):
Z města Vlorë byla v roce 1930 dokončena stavba úzkokolejné železnice pro těžbu ložiska přírodního asfaltu, který patří mezi nejkvalitnější svého druhu na světě.Trať měla délku 30 km a rozchod 950 mm.Část trati byla později přerozchodovány na 600 mm. Vlaky dopravovaly živici z dolů Selenice a Mavrove přes Peshkopi do přístavu Vlorë. Hlavní depo měla úzkokolejka v Bebicë. Těžbu a přepravu zajišťovala společnost Societa Italiana delle Miniere di Selenizza (SIMS) od roku 1920 do roku 1943. Aktivita skončila v roce 1943 německou okupací Albánie.
Část trati mezi Bebicë a Vlorë byla od začátku 80. let nepoužitelná a na počátku 90. Let byla trať úplně uzavřena a zdemontována.
Selenice
|
Vlorë - Babice - Peshkopi
|
Mavrove
Na úzkokolejce SIMS byly 2 lokomotivy diesel-hydraulické 0-6-0 a 2 diesel-hydralické 0-4-0 lokomotivy od Ageve ve Švédsku. Tři polské parní lokomotivy typu Las (očíslované 01-03) byly provozovány až do poloviny 80. let. Po uzavření trati v roce 1994 byly viděny opuštěné severně od Narte až do roku 2008.