Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dětské železnice

 

  

Historie a současnost dětských železnic na bývalém území SSSR
 
 
První dětská železnice na světě byla otevřena 24. července 1935 v Gruzii v městě Tbilisi Do r.1940 bylo vybudováno a provozováno v SSSR cca 20 dětských železnic. Mnoho z nich bylo postaveno v oblastech zabraných během 2. světové války nacisty a byly zničeny nebo ukončily provoz. Po roce 1945 byly některé obnoveny a mnoho dalších nových bylo postaveno. Výstavba dětských železnic po 2. světové válce probíhala ve dvou etapách. První etapa kolem roku 1950 a druhá v roce 1970.Pak byla výstavba dětských železnic dočasně pozastavena. Během posledních deseti letech byl provoz na některých dětských železnicích zastaven a některé byly dokonce uzavřeny nebo demontovány. Důvodem byl neekonomický provoz a též nedostatek peněz přidělovaný městskými úřady a železničními útvary. Nicméně nedávno se situace změnila k lepšímu. Nové železnice jsou postaveny v městě Penza a Liski a stávající železnice jsou modernizovány např. v Petrohradu a Čeljabinsku. Nebylo jednoduché vypátrat a zmapovat velký počet dětských železnic na bývalém území SSSR.
 
Arménie
1.     Gyumri (Leninakan)
Zahájení provozu:7.12.1988, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km, ukončení provozu: ???  
(udržovaná-neprovozovaná)
2.     Jerevan
Zahájení provozu:9.6.1937, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,1 km
 
Ázerbajdžán
1.     Baku
Zahájení provozu:10.8.1947, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,57 km,
udržovaná-neprovozovaná
 
2.     Naxcivan
Zahájení provozu: 1978, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,7 km
 
Bělorusko
1.     Gomel  
Zahájení provozu:srpen1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,5 km,
ukončení provozu:1941
 
2.     Minsk
Zahájení provozu:9.7.1955, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,5 km
Estonsko
1.     Kohtla-Järve  - nerealizovaný projekt
Postaveno:1975, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5-6 km, nebyla zprovozněna
 
2.     Vääna-Jõesuu - nerealizovaný projekt (1974)
 

 
Gruzie
1.     Khashuri
Zahájení provozu:          , rozchod: 750 mm, délka tratě:        km,
(železnice je v provozu)
 
2.     Poti
Zahájení provozu: 1980, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3 km,
 
3.     Rustavi  
Zahájení provozu: 19.7.1987, rozchod: 750 mm, délka tratě:5 km,
ukončení provozu: 1990
 
4.     Tbilisi
Zahájení provozu: 24.7.1935, rozchod: 750 mm, délka tratě:1,2 km,
železnice je provozována od března do listopadu, jízdné:0,5 Lari. Byla první dětskou železnicí zprovozněnou v SSSR. V roce 1990 až 1992 z důvodů špatného technického stavu byl postupně zastaven provoz. Oprava tratě proběhla v r.1999 a dnes je opět v provozu.
 
Kazachstán
1.     Aktobe(Aktjubinsk)
Zahájení provozu: 6.8.1989, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu:
 
2.     Almaty(Alma-Ata)
Zahájení provozu: 13.9.1952, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,47 km,
ukončení provozu: 20.7.1997
V roce 1999, Gorkého park společně s pozůstatky dětské železnice, přešel do soukromého vlastnictví a bylo zde vybudováno dětském zábavné centrum. Železnice byla částečně opravena a opět zprovozněna poté, co byla obnovena jedna ze stanic. Vlak se skládá ze tří otevřených železničních vozech italské výroby a motorové lokomotivy, stylizované jako parní lokomotiva.Nicméně, na konci srpna 2001 nádražní budova ve stanici Dostyk zcela vyhořela.
 
3.     Astana(region Akmola)
Zahájení provozu: 9.6.1946, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,71 km,
ukončení provozu:duben 2002
 
4.     Atbasar, (region Akmola)
Zahájení provozu: listopad 1979, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu:
 
5.     Derzhavinsk (Deržavinsk) (Arkalyk), (region Akmola)
Zahájení provozu: 1986, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu: 1993
 
6.     Ekibastuz,(region Pavlodar)
Zahájení provozu:      , rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu: 2001
Na jaře roku 2001 po požáru byly zničeny, haly, depa s vozovým parkem.
 
7.     Karaganda
Zahájení provozu: 1.5.1957, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5,1 km,
ukončení provozu:
 
8.     Kokchetav (Kokčetav)
Zahájení provozu: 6.8.1978, rozchod: 750 mm, délka tratě:1,8 km,
ukončení provozu:1996
 
9.     Kostanaj
Zahájení provozu: 7.11.1978, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3 km,
ukončení provozu: 2000
 
Zahájení provozu: 1979, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu:
 
11. Schuchinsk (Ščučinsk), (region Akmola)
Zahájení provozu: 1.6.1979, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu: 1990
12. Semey (Semipalatinsk)
Zahájení provozu:      , rozchod: 750 mm, délka tratě: 1 - 2 km,
ukončení provozu: nyní je mimo provoz
 
13. Šymkent (Čimkent)
Zahájení provozu: květen 1980, rozchod: 750 mm, délka tratě: 6 km,
ukončení provozu:
 
14. Zhezkazghan (Džezkazdan)
Zahájení provozu: 1983-1984, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,5 – 4 km,
ukončení provozu: 1987

 
Litva
1.   Anykschiai (Aniktchyay)  
Zahájení provozu: 1984, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu: 1992 udržovaná-neprovozovaná
 
2.   Ignalina  
Zahájení provozu:      , rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu: udržovaná-neprovozovaná
 
3.   Vilnius 
Zahájení provozu: 4.8.1946, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,6 km,
ukončení provozu: 1980
 
 
Lotyšsko
1.   Riga
Zahájení provozu: 22.6.1956, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,1 km,
ukončení provozu: květen 1997
 
Rusko

1.  Abakan (nerealizovaný projekt)

2.   Čeljabinsk
Zahájení provozu: 31.8.1949, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5,7 km,
ukončení provozu:
V provozu od května do září, převážně v sobotu a neděli.

3.   Chita
Zahájení provozu: 2.10.1971, rozchod: 750 mm, délka tratě: 6,1 km,
ukončení provozu:

4.  Irkutsk
Zahájení provozu: 8.11.1939, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,25 km,
ukončení provozu:

5.   Chabarovsk
Zahájení provozu: 19.5.1958, rozchod: 305 mm, délka tratě: 2,5 km,
ukončení provozu:
     Do r.1961 byl rozchod 508 mm.
Zahájení provozu: 1.8.1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,1 km,
ukončení provozu:

7.   Kratovo, moskevský region
Zahájení provozu: 2.5.1937, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,96 km,
ukončení provozu:

8.   Kurgan
Zahájení provozu: 13.8.1989, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,5 km,
ukončení provozu:

9.   Liski, Voroněžský region
Zahájení provozu: 6.8.1989, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,6 km,
ukončení provozu:

10.Moskva,park Gorkého
Zahájení provozu: 1932, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,528 km,
ukončení provozu: uzavřená

11. Moskva, park Izmailovského (nerealizovaný project)

12.Murmansk (nerealizovaný projekt)

13.Nižní Novgorod (Gorkij)
Zahájení provozu: 8.11.1939, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,1 km,
ukončení provozu:

14. Novomoskovsk, regionTula
Zahájení provozu: 26.5.1955, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,3 km,
ukončení provozu:

15.Novosibirsk (nerealizovaný projekt)
Zahájení provozu: 26.7.1953, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5,8 km,
ukončení provozu:

17.Penza
Zahájení provozu: 4.8.1985, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,5 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 9.11.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,97 km,
ukončení provozu:

19. St.Petersburg (Leningrad)
Zahájení provozu: 27.8.1948, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
ukončení provozu:
V roce 1999 byla provedena rekonstrukce trati a zároveň rozšířena na duální rozchod 750/1520 mm.

20. Svobodny, amurský region
 Zahájení provozu: 4.8.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 11,5 km,
 ukončení provozu:

21. Tumen
Zahájení provozu: 3.8.1969, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,82 km,
ukončení provozu:

22. Ufa
Zahájení provozu: 10.5.1953, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,8 km,
ukončení provozu:

23. Uzhur, krasnojarskýregion
Zahájení provozu: 1962, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,6 km,
ukončení provozu: uzavřená

24. Vladikavkaz (Ordzhonikidze)
Zahájení provozu: 2.5.1968, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,37 km,
ukončení provozu:

25.Volgograd (Stalingrad)
Zahájení provozu: 2.5.1948, rozchod: 600 mm, délka tratě: 3,15 km,
ukončení provozu:
Železnice byla v r.1979 přeložena na jiné místo, délka nové tratě je 1,2 km.
Zahájení provozu: 1946, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,4 km,
ukončení provozu:
Linka je v provozu od května až do začátku září v pátek, sobotu a neděli (také ve čtvrtek během letních prázdnin) od 10:00 do 16:00. Cesta vlakem z Pioněrskaja - Lugovaja a zpět trvá 40 minut.

27.Jekaterinburg (Sverdlovsk)
Zahájení provozu: 9.7.1960, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,41 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 6.6.1954, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,2 km,
ukončení provozu:
 
 
Turkmenistán
 Zahájení provozu: 1941, rozchod: 750 mm, délka tratě:       km,
 ukončení provozu: uzavřená
 
Ukrajina
 Zahájení provozu: 1987, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,8 km,
 ukončení provozu:

2.    Bryanka, regionLuhanský
   Zahájení provozu: 1993, rozchod: 750 mm, délka tratě:   km,
   ukončení provozu:

3.    Dněpropetrovsk (Дніпропетровськ)
   Zahájení provozu: 3.7.1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km,
   ukončení provozu:

4.    Doněck(Донецьк)
   Zahájení provozu: 1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,1 km,
   ukončení provozu:

5.    Kerch, Crimea
   Zahájení provozu: 1990, rozchod: 750 mm, délka tratě:   km,
   ukončení provozu:

6.    Charkov (Харків)
   Zahájení provozu: 8.11.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,8 km,
   ukončení provozu:

7.    Kommunarsk,  regionLuhansk
   Zahájení provozu: 19.5.1968, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,467 km,
   ukončení provozu: 1986
 
8.   Konotop, Sumy region
   Zahájení provozu: 1967, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2  km,
   ukončení provozu:

9.   Kyjev (Київ)
   Zahájení provozu: 2.8.1953, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,8 km,
   ukončení provozu:

10. Lutsk
   Zahájení provozu: 8.11.1954, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,5 km,
   ukončení provozu:
   Zahájení provozu: 18.5.1951, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,2 km,
   ukončení provozu:
   Zahájení provozu: 1974, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,35 km,
   ukončení provozu:
  Zahájení provozu: 1937, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,2 km,
   ukončení provozu:
   Zahájení provozu: 1956, rozchod: 750 mm, délka tratě:0,52 km,
   ukončení provozu: 1963
   Dětská tramvaj.
  Zahájení provozu: 9.5.1949, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,5 km,
   ukončení provozu:
   Zahájení provozu: 1947, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,2 km,
   ukončení provozu:
   Zahájení provozu: 1979, rozchod: 750 mm, délka tratě:   km,
   ukončení provozu:
   Zahájení provozu: 5.6.1988, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,6 km,
   ukončení provozu: 1991
   Zahájení provozu: 19.5.1972, rozchod: 750 mm, délka tratě:9,4 km,
   ukončení provozu:
 
Uzbekistán
1.    Kokand
Zahájení provozu: 1958, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,5 km,
ukončení provozu:
 
2.    Taškent
Zahájení provozu: 5.8.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,7 km,
ukončení provozu: (v provozu)

 

 
Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA