Estonsko/Estonia
První železniční trať v Estonsku (Paldiski – Tallin – Narva – Gatschina) byla otevřena 5. listopadu 1870 na spoji mezi Sankt Peterburgem a Varšavou. První úzkorozchodná železnice v Estonsku byla otevřena 05.10.1896 mezi městy Pärnu a Valga. V roce 1897 dosáhla železnice Viljandi a v roce 1900 Tallinnu. Estonsko systematicky rozšiřovalo svou úzkorozchodnou železniční síť a v roce 1939 byla její celková délka 909 km. Ministr dopravy nezávislé Estonské republiky vydal 15. listopadu 1918 nařízení k založení Estonských železnic (EVR- Eesti Vabariigi Raudtee) jako státního podniku. EVR provozovalo 648 km širokorozchodných 1 524 mm tratí a 187 km úzkokolejek 750 mm. První elektrická trakce byla zprovozněna v roce 1924. Po obsazení Estonska Sovětským svazem v roce 1940 byla EVR integrována do sovětské sítě železnic. Po druhé světové válce trvala obnova zničené železniční sítě až do padesátých let. Od roku 1966 byla řada úzkokolejek zrušena nebo přestavěna na široký rozchod 1 520 mm. Od roku 1963 do roku 1991 představovaly železnice Estonska, Lotyšska a Litvy jeden z dílů sovětského železničního systému pod názvem „Baltické železnice“ se sídlem v Rize. Po získání nezávislosti v roce 1991 Estonský stát založil nezávislou společnost Estonské železnice se sítí dlouhou 1 025 km (z toho cca 13 % elektrifikovanou). V roce 1997 se veřejná železniční společnost přeměnila na nezávislou Eesti Raudtee se 100 % podílem státu. V průběhu restrukturalizace došlo k oddělení společností Edelaraudtee AS a Elektriraudtee AS od Eesti Raudtee. Tyto společnosti jsou činné zejména ve vnitrostátní a regionální dopravě. Podíly společností Eesti Raudtee a Edelaraudtee AS byly v roce 2001 prodány privátnímu kapitálu a také britské GB Railways.
V současné době má estonská železniční síť 1 696 km.
(Lavassaare – Müramaa)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km
Pozn.:
V roce 1987 založena muzeální železniční společnost, která začíná vyhledávat nové přírůstky do vozového parku muzea. Dnes má soukromé muzeum železnice třetí největší sbírku exponátů úzkokolejek v Evropě a tak návštěva estonského muzea v Lavassaare je pro fanoušky úzkokolejek opravdovým zážitkem.
Web: http://www.museumrailway.ee/
e-mail: mehishelme@hot.ee
tel.: +372 5 272 584
adr.:
GPS:
- Muzeum Avinurme
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,5 km
Zahájení provozu:
Pozn.:
Web: http://www.visitestonia.com/en/map/avinurme-museum-train
http://www.7is7.com/otto/estonia/avinurme_train.html
e-mail:
tel.:
adr.:
GPS: 58°59'13''N 26°50'42''E
- Muzeum Kiviõli
Rozchod: 600 mm, délka tratě: ? km
Zahájení provozu:
Pozn.:
Web:
e-mail:
tel.:
adr.:
GPS:
- Muzeum Naissaar
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 37,7 km
Zahájení provozu:
xx.xx.xxxx km
Ukončení provozu:
xx.xx.xxxx km
Pozn.: Bývalá vojenská železniční trať o rozchodu 750 mm se nachází na ostrově Naissaar
v severní Estonsku.
Web: http://www.7is7.com/otto/estonia/naissaar.html
e-mail:
tel.:
adr.:
GPS: 59°32'36"N 24°32'52"E
- Pärnu - Valga
(Pärnu – Papinidu – Riisselja - Mõisaküla – Rujiena – Valka - Valga)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 121km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
05.10.1896 53 km (Pärnu – Mõisaküla)
Ukončení provozu:
05.01.1972 28 km (Pärnu – Papinidu – Riisselja)
30.09.1975 25 km (Riisselja – Mõisaküla)
15.05.1975 km (Mõisaküla - Rujiena)
xx.xx.1975 km (Papinidu – Riisselja – Mõisaküla – Rujiena
přerozchodováno na 1520 mm
Pozn.:
trať vedla přes Lotyšsko (- Rujiena – Valka -)
po r.1975 byla trať přerozchodována na 1520 mm
V úseku (Pärnu – Papinidu) koleje demontovány
Web:
- Tallinn - Mõisaküla
(Tallinn – Rapla - Lelle – Türi – Viljandi – Mõisaküla)
Rozchod: 750 mm, délka tratě:196 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
01.08.1897 km (Tallinn – Türi – Mõisaküla)
xx.xx.1901 14 km (Türi –Paide) - odbočka
xx.xx.1918 47 km (Paide-Tamsalu) – prodloužení odbočky
Ukončení provozu:
02.03.1971 km (Talin – Viljandi – Mõisaküla)
xx.xx.1972 km (Talin – Viljandi) -přerozchodováno na 1520 mm
03.05.1972 km (Türi – Tamsalu) -přerozchodováno na 1520 mm
xx.xx.1973 km (Viljandi – Mõisaküla) -přerozchodováno na 1520 mm
Pozn.:
Web:
- Valga - Mõniste
(Valga - Mõniste- Ape – Alūksne - Gulbene)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1903 52 km (Valga – Valka – Koikkülani - Mõniste- státní hranice)
xx.xx.1923 9 km (Valga – Koikkülani) - odbočka
Ukončení provozu:
02.06.1970 km
Pozn.: Ape – Alūksne – Gulbene, tento úsek je již v Lotyšsku
Web:
- Rapla - Virtsu
(Rapla– Vigala – Virtsu)
Rozchod: 750 mm, délka tratě:95 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
01.12.1931 km
Ukončení provozu:
26.05.1968 km
Pozn.:
Web:
- Riisselja - Ikla
(Riisselja – Laiksaare – Orajõe – Ikla - Ainazi)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 49 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
22.01.1923 44 km (Riisselja – Orajõe)
xx.xx.1925 5 km (Orajõe – Ikla)
xx.xx.1942 1 km (Ikla – státní hranice - Ainazi) - Lotyšsko
Ukončení provozu:
30.09.1975 50 km (Riisselja – Ikla - Ainazi)
Pozn.:
Web:
- Lelle - Papinidu
(Lelle – Viluvere – Papinidu)
Rozchod: 750 mm, délka tratě:81km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
16.02.1928 71 km (Lelle – Viluvere – Papinidu)
16.02.1928 10 km (Viluvere - Vändra) - odbočka
Ukončení provozu:
xx.xx.1968 71 km (Lelle – Viluvere – Papinidu)
08.09.1969 10 km (Viluvere - Vändra) – odbočka
Pozn.:
Web:
- Sonda - Mustvee
(Sonda – Avinurme - Mustvee)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 63 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
01.08.1926
Ukončení provozu:
Léto 1968 (Mustvee-Avinurme)
01.05.1972 (Sonda-Avinurme)
Pozn.:
Web:
- Liiva - Vääna
(Liiva – Nõmme-Väike - Vääna)
Rozchod: 750 mm, délka tratě:22 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1913
Ukončení provozu:
01.06.1959 uzavřeny stanice (Nõmme-Väike – Vääna)
03.03.1971 - celá trať
Pozn.:
Web:
- Tallinn Sadam – Tallinn Väike
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,7 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
01.08.1901
Ukončení provozu:
03.03.1971
Pozn.:
Web: