Jdi na obsah Jdi na menu
 


Estonsko/Estonia

 

První železniční trať v Estonsku (Paldiski – Tallin – Narva – Gatschina) byla otevřena 5. listopadu 1870 na spoji mezi Sankt Peterburgem a Varšavou. První úzkorozchodná železnice v Estonsku byla otevřena  05.10.1896 mezi městy Pärnu a Valga. V roce 1897 dosáhla železnice Viljandi a v roce 1900 Tallinnu. Estonsko systematicky rozšiřovalo svou úzkorozchodnou železniční síť a v roce 1939 byla její celková délka 909 km. Ministr dopravy nezávislé Estonské republiky vydal 15. listopadu 1918 nařízení k založení Estonských železnic (EVR- Eesti Vabariigi Raudtee) jako státního podniku. EVR provozovalo 648 km širokorozchodných 1 524 mm tratí a 187 km úzkokolejek 750 mm. První elektrická trakce byla zprovozněna v roce 1924. Po obsazení Estonska Sovětským svazem v roce 1940 byla EVR integrována do sovětské sítě železnic. Po druhé světové válce trvala obnova zničené železniční sítě až do padesátých let. Od roku 1966 byla řada úzkokolejek zrušena nebo přestavěna na široký rozchod 1 520 mm. Od roku 1963 do roku 1991 představovaly železnice Estonska, Lotyšska a Litvy jeden z dílů sovětského železničního systému pod názvem „Baltické železnice“ se sídlem v Rize. Po získání nezávislosti v roce 1991 Estonský stát založil nezávislou společnost Estonské železnice se sítí  dlouhou 1 025 km (z toho cca 13 % elektrifikovanou). V roce 1997 se veřejná železniční společnost přeměnila na nezávislou Eesti Raudtee  se 100 % podílem státu. V průběhu restrukturalizace došlo k oddělení společností Edelaraudtee AS  a Elektriraudtee AS od Eesti Raudtee. Tyto společnosti jsou činné zejména ve vnitrostátní a regionální dopravě. Podíly společností Eesti Raudtee a Edelaraudtee AS byly v roce 2001 prodány privátnímu kapitálu a také britské GB Railways.

 

V současné době má estonská železniční síť 1 696 km.

 

  1. Muzeum Lavassaare  

(Lavassaare  – Müramaa)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km

Pozn.:

V roce 1987 založena muzeální železniční společnost, která začíná vyhledávat nové přírůstky do vozového parku muzea. Dnes má soukromé muzeum železnice třetí největší sbírku exponátů úzkokolejek v Evropě a tak návštěva estonského muzea v Lavassaare je pro fanoušky úzkokolejek opravdovým zážitkem.

 

Web: http://www.museumrailway.ee/

e-mail: mehishelme@hot.ee

tel.: +372 5 272 584

adr.:

GPS: 

  1. Muzeum Avinurme

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,5 km

Zahájení provozu:

Pozn.:

Web: http://www.visitestonia.com/en/map/avinurme-museum-train

http://www.7is7.com/otto/estonia/avinurme_train.html

e-mail:

tel.:

adr.:

GPS: 58°59'13''N 26°50'42''E  

  1. Muzeum Kiviõli

Rozchod: 600 mm, délka tratě: ? km

Zahájení provozu:

Pozn.:

Web:

e-mail:

tel.:

adr.:

GPS: 

  1. Muzeum Naissaar

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 37,7 km

Zahájení provozu:

xx.xx.xxxx            km

Ukončení provozu:

xx.xx.xxxx            km

Pozn.: Bývalá vojenská železniční trať o rozchodu 750 mm se nachází na ostrově Naissaar

v severní Estonsku.

 

Web: http://www.7is7.com/otto/estonia/naissaar.html

e-mail:

tel.:

adr.:
GPS:  59°32'36"N 24°32'52"E

 

  1. Pärnu - Valga

(Pärnu  –  Papinidu – Riisselja - Mõisaküla  – Rujiena – Valka -  Valga)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 121km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

05.10.1896       53 km  (Pärnu  –  Mõisaküla)

Ukončení provozu:

05.01.1972       28 km  (Pärnu  – Papinidu – Riisselja)

30.09.1975       25 km  (Riisselja –  Mõisaküla)

15.05.1975            km  (Mõisaküla - Rujiena)

 xx.xx.1975            km  (Papinidu – Riisselja – Mõisaküla – Rujiena

                                    přerozchodováno na 1520 mm

Pozn.:

trať vedla přes Lotyšsko (- Rujiena – Valka -)

po r.1975 byla trať přerozchodována  na 1520 mm

V úseku (Pärnu  – Papinidu) koleje  demontovány

Web:

 

 

  1. Tallinn - Mõisaküla

(Tallinn – Rapla - Lelle – Türi – Viljandi – Mõisaküla)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:196 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

01.08.1897          km  (Tallinn – Türi – Mõisaküla)

xx.xx.1901      14 km  (Türi –Paide) - odbočka

xx.xx.1918      47 km  (Paide-Tamsalu) – prodloužení odbočky

Ukončení provozu:

02.03.1971            km (Talin – Viljandi – Mõisaküla)

xx.xx.1972            km (Talin – Viljandi) -přerozchodováno na 1520 mm

03.05.1972            km (Türi – Tamsalu) -přerozchodováno na 1520 mm

xx.xx.1973            km (Viljandi – Mõisaküla) -přerozchodováno na 1520 mm

Pozn.: 

Web:

 

 

  1. Valga - Mõniste  

(Valga - Mõniste- Ape – Alūksne - Gulbene)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:  km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1903        52 km (Valga – Valka – Koikkülani -  Mõniste- státní hranice)

xx.xx.1923          9 km (Valga – Koikkülani) - odbočka

Ukončení provozu:

02.06.1970            km

Pozn.: Ape – Alūksne – Gulbene,  tento úsek je již v Lotyšsku

Web:

 

 

  1. Rapla - Virtsu

(Rapla– Vigala – Virtsu)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:95 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

01.12.1931            km

Ukončení provozu:

26.05.1968            km

Pozn.:

Web:

 

 

  1. Riisselja - Ikla

(Riisselja – Laiksaare – Orajõe – Ikla - Ainazi)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 49 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

22.01.1923       44 km  (Riisselja Orajõe)

xx.xx.1925         5 km   (Orajõe – Ikla)

xx.xx.1942         1 km   (Ikla – státní hranice -  Ainazi) - Lotyšsko

Ukončení provozu:

30.09.1975       50 km   (Riisselja – Ikla - Ainazi)

 

Pozn.:

Web:

 

 

  1. Lelle - Papinidu

(Lelle – Viluvere – Papinidu) 

Rozchod: 750 mm, délka tratě:81km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

16.02.1928        71 km  (Lelle – Viluvere – Papinidu)

16.02.1928        10 km  (Viluvere - Vändra) - odbočka

Ukončení provozu:

xx.xx.1968          71 km (Lelle – Viluvere – Papinidu)

08.09.1969         10 km (Viluvere - Vändra) – odbočka

 

Pozn.:

Web:

 

 

  1. Sonda - Mustvee

 (Sonda  –  Avinurme - Mustvee)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 63 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

01.08.1926             

Ukončení provozu:

Léto 1968               (Mustvee-Avinurme)

01.05.1972             (Sonda-Avinurme)

Pozn.:

Web:

 

 

  1. Liiva - Vääna

 (Liiva – Nõmme-Väike - Vääna)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:22 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1913        

Ukončení provozu:

01.06.1959  uzavřeny stanice (Nõmme-Väike – Vääna)

03.03.1971  - celá trať

Pozn.:

Web:

 

 

  1. Tallinn Sadam – Tallinn Väike

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,7 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

01.08.1901

Ukončení provozu:

03.03.1971

Pozn.:

Web:

 

 

 

Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA