Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bosna a Hercegovina/Bosnia and Herzegovina

flag_of_bosnia_and_herzegovina.svg.png

Historie železnice v Bosně a Hercegovině

 První železniční trať o rozchodu (1435 mm) byla zprovozněna 24. 12. 1872 mezi městy Banja Luka a Dobrljina o délce 101 km. Po anexi Bosny a Hercegoviny Rakouskem-Uherskem v r.1878 bylo potřeba vybudovat vojenskou trať Bosanski Brod - Zenica  (760 mm) dlouhou 190 km. V roce 1879 se začalo s budováním této tratě a otevřena byla o tři roky později v roce 1882. Dále se budovalo spojení s městy Metković a Mostar (760 mm) a dále do vnitrozemí. Trať byla otevřena v roce 1886 a zajistila spojení ze Sarajeva s Jadranem. Celá síť úzkokolejek se rozrostla na téměř 2000 km. Po 2. světové válce se budují úseky Brčko – Banovici, Šamac – Sarajevo, prodlužuje se trať z Metkoviće, až na pobřeží Jaderského moře, do města Ploče. Výstavba nové normálně rozchodné trati ze Sarajeva do Ploce na Jadranu v roce 1966 nahradila 760 mm  Narentabahn ze Sarajeva k pobřeží a to mělo za následek izolaci jihozápadního úzkorozchodného systému. Se zánikem spojovací sítě, byly všechny ostatní zbývající úzkorozchodné tratě existenčně ohroženy a staly se z nich lokální tratě.

Mezi lety 1966 až 1978 jsou úzkorozchodné tratě rušeny. Zbytek bosenských úzkokolejek byl uzavřen do roku 1979.

První elektrifikovanou tratí se stává spojení mezi Sarajevem a městem Ploče. V roce 1969 po ní projíždí první elektrická lokomotiva a elektrifikace pokračuje i na tratích ze Sarajeva do Bihaće a dále do Kninu. V první polovině 90. let byla železniční infrastruktura poničena válečným konfliktem a následky nebyly dodnes odstraněny.

 

Přehled rozchodů:                                   

Normální rozchod (1435 mm): 1031 km

Úzký rozchod (760 mm): ??? km

 

Železniční společnosti v Bosně a Hercegovině:

  1. Železnice Federace Bosny a Hercegoviny (ŽFBH)
  2. Železnice Republiky Srbské (ŽRS)

 

Seznam úzkokolejek:

 

  1. Steinbeiská  železnice   (Steinbeis Bahn)

(Prijedor Srnetica Drvar Lička Kaldrma Knin /Chorvatsko/)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 442 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1902        121  km  (Knin – Lička Kaldrma – Drvar - Oštrelj)

10.10.1914       153  km  (Prijedor - Srnetica - Oštrelj)

xx.xx.xxxx        106  km  odbočka (SrneticaJajce)

xx.xx.xxxx          62  km  odbočka (SrneticaGornji Ribnik

Ukončení provozu:

29.11.1948          46 km   (Lička Kaldrma Knin) přerozchodováno na 1435 mm

01.06.1975        181 km   (Prijedor – Drvar)

28.05.1978          47 km   (Drvar – Lička Kaldrna)

 

Pozn.: s připojením na lesní železnice: Grmeč , Klekovača , Oštrelj , Manjača a Glamoč

 Web:

 

  1. Splitská železnice (Spalato Bahn)

(Lašva - TravnikDonji Vakuf - Bugojno)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 104,5 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1893      30,1 km  (Lašva - Travnik)

xx.xx.1894      70,7 km  (Travnik - Donji Vakuf - Bugojno)

xx.xx.1895      33,7 km  odbočka (Donji Vakuf - Jajce)

xx.xx.xxxx           0  km  (Bugojno - Aržano - Split) - plánované, nikdy nebyla postavena

Ukončení provozu:

xx.xx.19??              km

Pozn.:

Web:

 

 

  1. C a K Bosenská železnice (Bosna Bahn)

(Bosanski Brod Doboj – Zavidovici – Zenica – Lašva – Vogošća – Sarajevo)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 355,2 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

12.02.1879     81,0 km (Bosanski BrodDoboj)

22.04.1879     61,1 km (Doboj – Žepče)

08.06.1879     44,1 km (Žepče Zenica)

05.10.1882     79,0 km (Zenica – Lašva – Podlugovi - Vogošća – Sarajevo)

29.04.1886     66,8 km  odbočka (Doboj - Karanovac – Tuzla - Simin Han)

01.01.1898       4,1 km odbočka (Karanovac – Gračanica)

xx.xx.1903    113,5 km odbočka (Zavidovici – Han Pijesak)

xx.xx.188x       ??? km odbočka (Zavidovici – Olovo)

xx.11.1895     24,7 km odbočka (Podlugovi – Vareš)

xx.xx.188x        3,5 km odbočka (Čevljanović – Ivančići)

xx.xx.1885      20,3 km odbočka (Vogošća – Čevljanovići)

Ukončení provozu:

xx.xx.1945       5,7 km (Tuzla - Simin Han)

16.11.1947  106,6 km (Doboj – Zenica) přerozchodováno na 1435 mm

25.05.1963    24,0 km (Vogošča – Ivančići)

xx.xx.1966     68,4 km (Lašva – Sarajevo) přerozchodováno na 1435 mm

01.11.1967      6,0 km (Karanovac – Gračanica)

01.04.1968    59,0 km (Derventa – Doboj)

26.05.1969    83,0 km (Bosanski BrodDoboj)

01.06.1975    10,4 km (Zenica – Lašva)

 

Pozn.: Trať Bosanski Brod - Zenica (190 km) se stala základem nejrozsáhlejší souvislé úzkorozchodné sítě Evropy, přes 2000 km dlouhé legendární c.k. Bosenské dráhy. Síť hlavních úzkokolejných tratí vedla v nesmírně obtížném terénu bosenských hor a soutěsek, s desítkami tunelů, viaduktů, nejobtížnější úseky byly vybaveny Abtovou ozubnicí. Jugoslávské železnice učinily s perlou evropského úzkého rozchodu v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století rázný konec a z celé tratě zbyla jen dodnes funkční krátká podniková úzkokolejka uhelných dolů v Banoviči.

Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Bosnabahn

  http://en.wikipedia.org wiki/Narrow_gauge_railways_in_Bosnia_and_Herzegovina

 

 

  1. Východobosenská železnice (Ost Bahn)

(Sarajevo – Ustiprača – Medada – Višegrad – Vardiště – Užice/Srbsko)

Rozchod: 760 mm, délka tratě:  km (v provozu km)

Zahájení provozu:

04.07.1906   198,8 km (Sarajevo – Most na Drini)

04.07.1906     21,4 km (Most na Drini - Dobrun)

04.07.1906     38,5 km (Most na Drini - Uvac)

01.08.1906     21,4 km (Dobrun - Vardište)

xx.xx.19xx      xx,x km (Ustiprača - Foča)

xx.xx.19xx      xx,x km (Foča - Miljevina)

Ukončení provozu:

xx.xx.xxxx            km

Pozn.:  

Web:

 

  1. Neretvanská železnice  (Narenta Bahn)

(Sarajevo – Mostar – Čapljina - Gabela – Metkovič/Chorvatsko)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 178,4 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1885      42,4 km (Metković - Capljina - Gabela - Mostar)

22.08.1888     65,9 km (Mostar - Ostrožac)

10.11.1889     13,0 km (Ostrožac - Konjic)

01.08.1891      55,8 km (Konjic - Ivan pass - Ilidža - Sarajevo)

xx.xx.1942       0,0 km odbočka (Gabela - Metkovic - Ploce) - plánované rozšíření

28.06.1892      1,3 km odbočka (Ilidža - Ilidža-Banja)

Ukončení provozu:

xx.xx.1966            km (Sarajevo-Metković) - přerozchodováno na 1435 mm

Pozn.:  

Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Narentabahn

 

 

 

  1. Dalmátská železnice  (Dalmatiner Bahn)

(Čapljina – Gabela - Hum – Uskoplje – Glavska - Zelenika /Černá Hora/)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 188,6 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

17.07.1901    155,0 km (Čapljina – Hum – Uskoplje – Zelenika /Černá   Hora/)

17.07.1901      16,5 km (Uskoplje – Dubrovník)

17.07.1901      16,7 km (Hum – Trebinje)

Ukončení provozu:

30.06.1968          km  poslední vlak do Zelenika /Černá Hora/

30.05.1976          km  poslední vlak do Dubrovníku /Chorvatsko/

xx.xx.xxxx            km

 

Pozn.:

Web: