Jdi na obsah Jdi na menu
 


Asie / Asia

 

   

 syrie.png

Úzkokolejky Sýrie (الجمهورية العربية السورية)
 
1.Hejáz(Damašek) – Medina(Saúdská Arábie‎‎)
 
 
Rozchod: 1050 mm, délka tratě: 1300 km, zahájení provozu:1901-1908
 
 
Hejaz je úzkorozchodná železnice s rozchodem 1050 mm. Stavba železnice byla zahájena v roce 1900 na příkaz osmanského sultána Abdula Hamida II. a vedla z vlakového nádraží Hejaz v Damašku do Mediny, přes oblasti Saúdské Arábie, s odbočkou do Haify na pobřeží Středozemního moře. Byla součástí Osmanské železniční sítě a byla propojena s tratí  z nádraží Haydarpasa v Istambulu, do Damašku. Původně měla končit až ve svatém městě Mekka, ale v důsledku vypuknutí první světové války došlo k přerušení stavebních prací a železnice se již nikdy směrem do Mekky neprodloužila. Trať byla za 1.světové války značně poškozena. Po pádu Osmanské říše nebyla železnice jižně od Jordánsko – Saudské hranice znovu zprovozněna. Další pokus o zprovoznění byl učiněn v polovině roku 1960, ale šestidenní válka v r.1967 tyto plány ukončila. Trasa z Damašku do Mediny měří 1300 km a nevybudovaný úsek z Mediny do Mekky měl být 400 km dlouhý. Železnice je pozoruhodná tím, že mnoho kilometrů železniční trati vede pod úrovní  hladiny moře.
V současné době je v provozu úsek z Jordánského Amánu do Damašku v Sýrii známý pod názvem Hedjaz Jordan Railway a úsek z fosfátových dolů v okolí Ma'an do zálivu Aqaba známé pod názvem Aqaba Railway.
Budované úseky:
1901 : Mezerib - Dera'a
1902: Dera'a - Al-Zarqa
1903:Al-Zarqa – Amman
1904: Amman - Ma'an
1906: Ma'an – Tabuk
1907: Tabuk - Medain Saleh
1908: Medain Saleh - Medina
 
 

         india_sm.gif            

 Indické úzkokolejky

Indická železnice (Indian Railways), je nejrozsáhlejší železniční sítí na světě. První železniční trať byla zbudována v roce 1853 a vedla z města Bombay do Thane, což je nějakých 30 km. V roce 1947, kdy se Indie rozdělila, bylo na území dnešního státu více jak 40 železničních společností. V průběhu roku 1951 došlo ke sjednocení do celonárodního, státem ovládaného, systému - Indian Railways. V současné době dosahuje síť železnic přes 64 000 km a stále se rozrůstá.Železnice vede přes celou Indii, kromě vysokohorských oblastí Kashmir, Himachal Pradesh apod. Velmi hustá je na severu země mezi městy New Delhi a Kolkata. Za zmínku určitě stojí největší indický železniční projekt Kashmir Railway, který se v současnosti stále buduje. Jde o výstavbu železnice spojující město Jammu a 345 km vzdálené Baramulla. Jde o jednu z nejvýše položených železničních tratí na světě.Indie využívá převážně široký rozchod kolejí o rozměru 1 676 mm(5 stop a 6 palců). Z celkových 64 000 km tratí je široký rozchod použit na 52 000 km. Dále se využívá metrový rozchod v celkové délce cca 8 500 km, většina kolejí se však postupně převádí na široký rozchod. Převážně v horských oblastech se využívá úzkorozchodných tratí s rozchodem 762 mm a 610 mm v délce cca 2 700 km, jedná se o oblast Shimla, Nilgiri a Darjeeling. Přes 18 500 km tratí je elektrifikováno.

 

      Seznam úzkokolejek (610/762 mm)
 
1.       New Jalpaiguri – Darjeeling
Rozchod: 610 mm, délka tratě: 88 km, zahájení provozu:
 
2.       Shantipur Jn. - Nabadwip Ghat
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 28 km, zahájení provozu:
 
3.       Katwa Jn – Ahmadpur
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 52 km, zahájení provozu:
 
4.       Katwa Jn - Barddhamān Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 53 km, zahájení provozu:
 
5.       Kalka Jn. – Shimla
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 96 km, zahájení provozu:
 
6.       Pathankot Jn. - Joginder Nagar
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 164 km, zahájení provozu:
 
7.       Gwalior - Sheopur Kalan
Rozchod: 610 mm, délka tratě: 200 km, zahájení provozu:
 
8.       Dhaulpur Jn. - Mohari Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 41 km, zahájení provozu:
 
9.       Mohari Jn. – Tantpur
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 18 km, zahájení provozu:
 
10.    Mohari Jn. – Sirmutra
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 30 km, zahájení provozu:
 
11.    Nagpur - Itwari Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 5 km, zahájení provozu:
 
12.    Itwari Jn. – Nagbhir
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 106 km, zahájení provozu:
 
13.    Itwari Jn. - Nainpur Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 285 km, zahájení provozu:
 
14.    Nainpur Jn. – Jabalpur
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 111 km, zahájení provozu:
 
15.    Nainpur Jn. - Mandla Fort
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 43 km, zahájení provozu:
 
16.    Nainpur Jn. - Balaghat Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 77 km, zahájení provozu:
 
17.    Balaghat Jn. – Katangi
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 47 km, zahájení provozu:
 
18.    Raipur - Abhanpur Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 28 km, zahájení provozu:
 
19.    Abhanpur Jn. – Rajim
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 17 km, zahájení provozu:
 
20.    Abhanpur Jn. – Dhamtari
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 45 km, zahájení provozu:
 
21.    Naupada Jn. – Gunupur
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 90 km, zahájení provozu:
Uzavřena z důvodu změny rozchodu.
22.    Neral – Matheran
Rozchod: 610 mm, délka tratě: 21 km, zahájení provozu:
 
23.    Pandharpur – Miraj
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 137 km, zahájení provozu:
 
24.    Barsi Town - Kurduvadi Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 34 km, zahájení provozu:
 
25.    Pulgaon – Arvi
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 35 km, zahájení provozu:
 
26.    Murtijapur Jn. – Achalpur
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 76 km, zahájení provozu:
 
27.    Murtijapur Jn. – Yavatmal
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 113 km, zahájení provozu:
 
28.    Pachora – Jamner
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 56 km, zahájení provozu:
 
29.    Ankleshwar – Rajpipla
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 62 km, zahájení provozu:
Dočasně uzavřena z důvodu špatného technického stavu trati v roce 2007.
30.    Kosamba – Umarpada
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 61 km, zahájení provozu:
Dočasně uzavřena z důvodu špatného technického stavu trati v roce 2007.
 
31.    Nadiad – Bhadran
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 59 km, zahájení provozu:
 
32.    Billimora – Waghai
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 63 km, zahájení provozu:
 
33.    Dabhoi Jn. – Chandod
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 17 km, zahájení provozu:
Uzavřena z důvodu změny rozchodu na trati Dabhoi-Chota Udeipur.
 
34.    Dabhoi Jn. - Choranda Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 42 km, zahájení provozu:
 
35.    Choranda Jn. – Malsar
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 29 km, zahájení provozu:
 
36.    Choranda Jn. – Motikoral
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 18 km, zahájení provozu:
 
37.    Dabhoi Jn. - Jambusar Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 80 km, zahájení provozu:
Uzavřena z důvodu změny rozchodu.
38.    Jambusar – Kavi
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 26 km, zahájení provozu:
Dočasně uzavřena z důvodu špatného technického stavu trati v roce 2005.
39.    Jambusar - Samni Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 24 km, zahájení provozu:
Dočasně uzavřena z důvodu špatného technického stavu trati v roce 2005.
40.    Samni – Dahej
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 40 km, zahájení provozu:
Uzavřena od roku 2003.
 
41.    Samni - Bharuch – Bharuch
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 24 km, zahájení provozu:
Dočasně uzavřena z důvodu špatného technického stavu trati v roce 2005.
42.    Dabhoi Jn. - Chhuchapura Jn.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 21 km, zahájení provozu:
Uzavřena z důvodu změny rozchodu na trati Dabhoi-Chota Udeipur.
 
43.    Chhuchapura - Chota Udeipur
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 50 km, zahájení provozu:
Uzavřena z důvodu změny rozchodu na trati Dabhoi-Chota Udeipur.
 
44.    Chhuchapura – Tankhala
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 38 km, zahájení provozu:
Uzavřena z důvodu změny rozchodu na trati Dabhoi-Chota Udeipur.
 
45.    Dabhoi Jn. - Timba Road
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 105 km, zahájení provozu:
Uzavřena v r.1993 z důvodu špatného technického stavu trati.

  

 
Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich