Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

 

 

skcode.gif

 

 Celková délka tratí: 3 623 km

 z toho:

    • 2 608 km jednokolejných tratí
    • 1 015 km dvoukolejných a vícekolejných tratí
    • 3 474 km normálněrozchodných tratí
    • 99 km širokorozchodných tratí
    • 50 km úzkorozchodných tratí
    • 2 046 km neeletrizovaných tratí
    • 1 577 km elektrizovaných tratí, z toho:
      • 760 km tratí elektrizovaných soustavou 25 kV, 50 Hz AC
      • 817 km tratí elektrizovaných soustavou 3 kV DC
Údaje jsou převzaty z výroční zprávy ŽSR za rok 2009.
 
Historie lesních železnic na Slovensku:
V r.1867 byla zprovozněna první úzkokolejka LŽ na severozápadním Slovensku v údolí Kohútkovej, v obvodě lesní správy Polhora na Orave, kde vybudovali lesní železnici (LŽ) o délce 2,345 km.Od té doby se začaly stavět LŽ na mnoha místech, kde probíhala větší těžba dřeva.Nejvíce jich bylo vybudováno v prvních deseti letech 20. století.V letech největšího rozmachu byla jejich délka cca 1200 km.Od padesátých let 20.století se jejich délka začala postupně zkracovat z důvodu nerentabilnosti a úlohu LŽ přebírala nákladní automobilová doprava.V letech 1955 bylo na Slovensku ještě 25 LŽ, po r.1960 jejich počet klesl na 16 a v r.1968 byly provozovány již jen 4 lesní železnice.V prosinci r.1982 byla uzavřena poslední LŽ (Čiernohronská LŽ) a tím končí existence LŽ jako dopravního prostředku v lesní dopravě na Slovensku.
(Info z publikace:Kysucko-oravská lesná železnica / Ivan Žiličník)

Seznam úzkokolejek:

 

  1. Čiernohronská železnice (ČHŽ)

(Chvatimech – Hronec –Čierny Balog – Vydrovo)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 20 km,

V době největšího rozmachu měla její rozvětvená síť, 131,98 km.

zahájení provozu:

8.1.1909 Hronec - odbočka (10,3 km)

v r.1909 odbočka Hronec – Chvatimech (2 km)

v r.1909 odbočka Hronec – Osrblie (7 km)

v r.1910 odbočka Čierny Balog – Vydrovo (5 km)

v r.1910 prodloužení Čierny Balog – Dobroč (4 km)

v r.1912 Hronec – Plesok (1,5 km)

v r.1912 Hronec – Štiavnička (2,7 km)

v r.1916 Vydrovo – Korytársko (4 km)

v r.1916 odbočka Vydrovo – Obrubovanec (0,4 km)

v r.1916 odbočka Vydrovo – Prostredná (2,8 km)

v r.1916 odbočka Dobroč - Pálenično (3,5 km)

v r.1916 prodloužení Dobroč – Šaling (17,1 km)

v r.1921 odbočka Brótovo (prodloužení do Skalica v r.1948)

v r.1922 Osrblie – Mrcha potok (8,3 km)

v r.1923 odbočka Sv.Ján – Studený potok (1,3 km)

v r.1923 odbočka Sv.Ján – Šánské (1,5 km)

v r.1923 Studený potok – Dudlová (4,8 km)

v r.1923 odbočka Anderlová (2,4 km)

v r.1925 Dudlová – Mogrová (3,2 km)

v r.1925 Mogrová – Hronček (3,9 km)

v r.1926 Hronček – Čierný potok (3,1 km)

v r.1927 Šaling – Boldiška (0,3 km)

v r.1928 Čierný potok – Klementka (5,1 km)

v r.1928 Klementka – Sihlo (3,4 km)

v r.1937 odbočka Vydrovo – Podlajchová (3,7 km)

v r.1938 Šaling – Stará Dolina (5,4 km)

v r.1938 prodloužení Pálenično - Za Dlhý Grúň (9,3 km)

v r.1938 odbočka Hronček – Kyslá (2,6 km)

v r.1939 odbočka Suchá jáma (3,7 km)

v r.1940 odbočka Križné (2,3 km) mezi Čierny Balog – Dobroč

v r.1941 odbočka Velký Tajch (6,7 km)

v r.1941 odbočka Pod Vapar (0,8 km)

v r.1948 odbočka Skalica (5,5 km) mezi Čierny Balog – Dobroč

v r.1948 odbočka Čierna dolina (2,5 km)

v r.1949 odbočka Šmráčiny (3,2 km)

  1. obnovení provozu Čierny Balog – Vydrovská dolina (4 km)
  2. obnovení provozu Čierny Balog – Hronec (10,3 km)

3.10.2003 obnovení provozu Hronec - Chvatimech (2 km)

v r.2011-2012 obnoven 4 km úsek trati do Dobroče

v r.2013 obnoven 2 km úsek Čierny Balog - Vydrovo skanzen

ukončení provozu:

v r.1950 Hronec – Plesok (1,5 km)

v r.1950 Hronec – Štiavnička (2,7 km)

v r.1951 odbočka Križné (2,3 km) mezi Čierny Balog – Dobroč

v r.1964 Osrblie – Mrcha potok (8,3 km)

v r.1969 odbočka Anderlová (2,4 km)

v r.1969 odbočka Suchá jáma (3,7 km)

v r.1971 Šaling – Boldiška (0,3 km)

v r.1971 Šaling – Stará Dolina (5,4 km)

v r.1971 Klementka – Sihlo (3,4 km)

v r.1972 Dobroč – Šaling (17,1 km)

v r.1973 odbočka Čierna dolina (2,5 km)

v r.1974 Čierný potok – Klementka (5,1 km)

v r.1975 odbočka Šmráčiny (3,2 km)

v r.1976 odbočka Skalica (5,5 km) mezi Čierny Balog – Dobroč

v r.1976 odbočka Velký Tajch (6,7 km)

v r.1976 odbočka Pod Vapar (0,8 km)

v r.1976 Hronček – Čierný potok (3,1 km)

v r.1977-1978 Pálenično - Za Dlhý Grúň (9,3 km)

v r.1977 Vydrovo – Podlajchová (3,7 km)

v r.1978 Vydrovo – Korytársko (4 km)

v r.1980 odbočka Hronček – Kyslá (2,6 km)

v r.1981 Dudlová – Mogrová (3,2 km)

v r.1981 Mogrová – Hronček (3,9 km)

v r.1982 Vydrovo – Obrubovanec (0,4 km)

v r.1982 Vydrovo – Prostredná (2,8 km)

v r.1983 Sv.Ján – Studený potok (1,3 km)

v r.1983 Sv.Ján – Šánské (1,5 km)

v r.1983 Studený potok – Dudlová (4,8 km)

31.12.1982 byl provoz železnice oficiálně ukončen (36 km)

 

Web: www.chz.sk

E-mail: jazda.vlakom.chz@isternet.sk

Tel.: +421 486 191 500

Adr.: ČIERNOHRONSKÁ ŽELEZNICA, Hlavná 56, 976 52 Čierny Balog

GPS: Čierny Balog 48°44'46.20"S  zeměpisná šířka

 19°39'26.78"V    zeměpisná délka

 

  1. Kysucko - Oravská lesná železnice (OKLŽ)

(Oščadnica – Chmúra) a (LokcaErdútka)

Rozchod: 760 mm, délka tratě (kysucké LŽ): 29 km + 18 km odbočky

 760 mm, délka tratě (oravské LŽ): 63 km

zahájení provozu (kysucké LŽ):

17. července 1917 Oščadnica - Stará Bystrica (16 km)

15. března 1918      …… - Vychylovka a Harveľka (… km)

zahájení provozu (oravské LŽ):

27. července 1918

propojení obou železnic:

Spojovací trať (Erdútka – Chmúra) byla vybudována v letech 1925–1928. Dosáhla délky 10,5 km a musela překonat přes 200 metrů výškového rozdílu na pouhých 4 km.Bylo zvoleno řešení pomocí úvratí. Dvě úvrati jsou v koncových stanicích a další tři na trati.

ukončení provozu (Kysucko-Oravské LŽ): 1971, trať byla zdemontována a snesena

Poznámka: V roce 2007 byla spojovací část trati zrekonstruována a zprovozněna, avšak úvraťová část není provozována pro veřejnost.

 

Web: http://www.muzeum.sk

E-mail: olz@oravamuzeum.sk

Tel.: +421 43 552 48 91

Adr.: Tanečník, 029 57 Oravská Lesná

 

  1. Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice (TREŽ)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 5,427 km,(dříve: 5,936 km)

zahájení provozu: 27.6.1909

stanice:

Trenčianska Teplá:                    0,000 km

Trenčianska Teplá obec:           0,530 km

Trenčianska Teplá zastávka:    1,592 km

Trenčianske Teplice sídlisko:    4,283 km

Trenčianske Teplice zastávka:  4,837 km

Trenčianske Teplice:                 5,427 km

 

Web: http://trezka.net/

E-mail: nosal.dusoo@gmail.com

Tel.: 0905 501 613

Adr.: Trenčianska elektrická železnica, n.o., M. R. Štefánika 376/30,

 914 01 Trenčianska Teplá,

  1. Ozubnicová železnice Štrba - Štrbské Pleso (OŽ)

Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 4,75 km,

zahájení provozu:

27.7.1896 uvedena do provozu (parní provoz)

ukončení provozu:

v r.1933 byl ukončen provoz a nahrazen autobusovou dopravou.

 

12.2.1970 po rekonstrukci a elektrifikaci opět zprovozněna

 

Trasa:

Štrba:                            0,000 km

Tatranský Lieskovec:   1,353 km

Štrbské Pleso:              4,678 km

Web:

E-mail:

 

  1. Košická mládežnícká železnice

(Čermeľ – Alpinka)

Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 4,2 km,

zahájení provozu:

1. května 1956

ukončení provozu:

v letech 1973 - 1975 na ni byla zastavena doprava

 

v letech 1986 - 1987 vykonána rozsáhlá obnova tratě.

7. května 1996 byla obnovená pravidelná doprava.

 

Web: http://www.detskazeleznica.sk/

E-mail: kezeleznica@gmail.com

Tel.: +421 905 496 426

Adr.: Aténska 15,Košice 040 13

GPS: Čermeľ   N 48° 45.00 / E 021° 13.65

 

  1. Tatranské elektrické železnice (TEŽ)

(Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad)

(Starý Smokovec – Tatranská Lomnica)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 35 km,

zahájení provozu: ?

20.12.1908 (Starý Smokovec – Poprad) 12,989 km

16.12.1911 (Tatranská Lomnica – Starý Smokovec – Tatranská Polianka)

13.08.1912 (Tatranská Polianka – Štrbské Pleso) 12,324 km

 

Web: http://spz.logout.cz/uzke/sk_tez/tez.html

            https://archive.is/20130113220906/rail.sk/arp/slovakia/history/map/tatrmap.gif

            http://www.vysoketatry.com/doprava/tez/tez.html

E-mail:

 

  1. Korytnická železnice

(Ružomberok - Korytnica)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 23,467 km,

zahájení provozu: 5.6.1908

ukončení provozu: 28.9.1974

 

Web: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003565-Uzkorozchodna-zeleznica-Korytnicka/

            http://spz.logout.cz/uzke/sk_ruzomberok/ruzomberok.html

    

 

  1. Povážská LŽ (dnes přesunuto do Múzea Liptovskej dediny Pribylina)

(Liptovský Hrádok - Liptovská Teplička - Staníkov)

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 40 km,

V době největšího rozmachu měla její rozvětvená síť, 104,4 km.

zahájení provozu: 1916

odbočka: Benkovo

odbočka: Ipoltica

odbočka: Svarín

odbočka: Vyšný Chmelienec

odbočka: Liptovská Teplička

odbočka: Dikula    

odbočka: Malužiná

odbočka: Nižný Chmelienec

odbočka: Rovienky-Zátureň (v roce 1941)

ukončení provozu:

31.12.1972 byla celá železnice zrušena.

poznámka:

Po roce 1989 začaly práce na obnově trati byly zorganizovány tábory Stromu života.

V roce 1993 byl uskutečněn pokus o zprovoznění části železnice – bezúspěšně. Naposledy byl projekt na obnovu tratě předložen v roce 1998 - opět bezúspěšně. Trať Liptovský Hrádek-Svarín definitivně zanikla.

 

Web:

 

 

  1. Vígľaš - Kyslinky LŽ

Rozchod: 760 mm, délka tratě: 26 km,

zahájení provozu: 1905

ukončení provozu:

 

Web:

E-mail:

 

 

 poř.č.  název dráhy  rozchod  km  vlastník  zahájení provozu  ukončení provozu
 1.  Kysucko - oravská  ( LŽ )  760  110    1915  
 2.  Ĺubochňa - Močidlá ( LŽ )    34    1903  
 3.  Vígľaš - Kyslinky ( LŽ )    26    1905  
 4.  Hronec - Stará dolina ( LŽ )    114    1914  
 5.  Liptovský Hrádek - Rovienky ( LŽ )    104,4    1914  
 6.  Nálepkovo - Tichá Voda ( LŽ )  760  10    1906  1960
 7.  Smolník - Velká Kotlina  760  9,9    1909  1950 - 1959
 8.  Gelnica - Smolnická Huta  1000  25,3      1965
 9.  Makov - Kopanice ( LŽ )  760  6    1920  
 10.  Suchá Hora - Liesek  600        
 11.  Trenčianske Teplice - Trenčianska Teplá  760  5,5  ŽSR  27.6.1909  
 12.  Tatranské elektrické železnice  1000        
 13.  Nitranská polní železnice  760  1,6      
 14.  Katarínka ( LŽ )  600  0,2    2008  
 15.  Smolenice - Dobrá Voda  600  70    1901  1960
             
             
             
             

 

 

 

Copyright © 2010-2020, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich