Jdi na obsah Jdi na menu
 


Maďarsko / Hungary

 

 hungary_sm.gif

                       
V r.1868 byla v Uhersku vybudována první státní železnice z Pešti do Salgótarjánu. Uherský model stál na principu dominance státních drah MÁV. Dle statistických údajů z r. 1891 byla uherská železniční síť dlouhá 11 677 km. Z toho 7 411 km byly tratě MÁV, soukromým dráhám náleželo 1 322 km a lokálkám 2 944 km tratí. Pro zajímavost uvádím, že rozloha Uherska v té době činila 324 857 km2.
MÁV v současné době provozují celkem 7606 km železničních tratí, z toho 7394 km je normálněrozchodných (1435 mm), 36 km o rozchodu 1 520 mm a 176 km úzkorozchodných tratí.
Pozn.:
MÁV = Magyar Államvasutak - Maďarské státní dráhy
ÁEV = Állami Erdei Vasutak - Státní lesní dráhy
 
1.     ÁEV Pálháza (Pálháza – Rostalló)   760 mm
 
2.     ÁEV Királyrét (Kismaros – Királyrét) 760 mm
 
3.     ÁEV Nagybörzsöny (Szob – Nagyírtás - Nagybörzsöny) 760 mm
 
4.     ÁEV Felsőtárkány (Felsőtárkány – Felnémet) 760 mm
 
5.    ÁEV Szilvásvárad (Szilvásvárad – Szalajka)
 
6.   ÁEV Kaszó (Kaszo – Szenta) 760 mm   (8 km)
 
7.    ÁEV Mesztegnyő (Mesztegnyő – Felsőkak) 760 mm
 
8.    ÁEV Almamellék (Almamellék - Lukafa / Sasrét) 600 mm
 
9.    ÁEV Gemenc Forest (Pörböly - Gemenc Dunapart – Bárányfok) 760 mm
 
10.ÁEV Győngyős (Gyöngyös - Mátrafüred / Lajosháza) 760 mm
 
11.ÁEV Csőmődér / Lenti (Lenti - Csömödér – Kistolmács) 760 mm
 
12.ÁEV Lillafüred (Miskolc - Lillafüred - Garadna / Mahóca) 760 mm
 
13.MÁV Balatonfenyves GV (Balatonfenyves - Csiszta / Táska / Somogyszentpál) 760 mm (30 km)
 
14.MÁV Kecskemét (Kecskemét - Kiskőrös / Kiskunmajsa) 760 mm (50 km)
 
15.MÁV Nyíregyháza (Nyíregyháza - Balsa / Dombrád) 760 mm
 
 

 Gyermekvasút (Dětská železnice) je úzkorozchodná železnice (760 mm) v Budapešti. Tato ojedinělá dráha byla vybudována maďarskými mládežníky v letech 19481950 a až do roku 1990, nesla název Úttörővasút (Pionýrská železnice). Obsluhu této tratě tvoří zásadně děti ve věku 10 až 15 let, které by v budoucnu chtěly pracovat pro MÁV. Mají na starosti vše od řízení vlakového provozu přes vypravování vlaků ze stanic až po kontrolu jízdních dokladů ve vlaku.

Gyermekvasút se rozkládá v rozlehlém parku hornaté části Budy ve XII. a II. obvodě. Je v provozu denně od 9 do 16 hodin. Cena jízdného 700 forintů nebo 1400 forintů za zpáteční

K počáteční stanici Széchenyi-hegy se lze dostat další železniční zajímavostí a to Fogaskerekű vasút (Ozubnicovou dráhou). Ta jezdí v 15minutových intervalech mezi Széchenyi-hegy a Városmajor poblíž rušné křižovatky Széll Kálmán tér (dříve Moszkva tér - Moskevské náměstí).

 

Regionální úzkokolejka (760 mm)

Balatonfenyves - Somogyszentpál - Táska - Csiszta Gyógyfürdő
 
Provoz úzkokolejky byl zahájen v r.1948,největší rozkvět a využití této trati byl v letech 1950 – 1957 . Od roku 1960, jezdily vlaky již pod vedením MÁV. V r.1971 byly některé vozy a lokomotivy převezeny do muzeální železnice Nagycenk a do muzea úzkokolejek v Kecskemét. Na začátku devadesátých let, byly provozovány jen osobní vlaky na trasách do Somogyszentpál, Táska a do lázní Csiszta Gyógyfürdő. Většinou se jednalo o turistický provoz, při kterém byly nasazovány dieselové lokomotivy C 50 a parní lokomotiva 490 056.
V roce 2002, byl veškerý provoz zastaven z důvodu nutné opravy kolejového svršku a parní lokomotiva č. 490 056 byla odvezena  do Budapešti. Poté byla opravena trať jen po Somogyszentpál  a zde pak následně byl obnoven provoz.
 
 

http://alagut.gyermekvasut.hu/

http://sihuhu.com/2012/12/delta-klub-2/

http://www.kisvasut.hu/index.php

 

Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA