Litva/Lithuania
Litevské železnice - Lietuvos geležinkeliai (LG)
Historie litevské železnice sahá do roku 1861, kdy byl dokončen úsek Kaunas–Virbalis jako součást trati Petrohrad–Varšava. Litevské železnice jsou národním železničním dopravcem provozujícím dopravu na všech tratích v Litvě.
Litva disponuje také nejdelší úzkorozchodnou železnicí (750 mm) v zemích EU o délce 67 km. Železnici provozuje od roku 2001 akciová společnost Aukstaitijos siaurasis gelezinkelis ASG, (Úzkorozchodná železnice Horní Litvy). Historie úzkorozchodné železnice v Litvě začíná na konci 19. století a začátku 20. století. Až do první světové války, byla úzkokolejka Panevėžys-Švenčionėliai-Pastovai jediná v Litvě. Během první světové války postavili němci úzkokolejky v některých částech Litvy. V roce 1939 dosahovala délka úzkorozchodných železnic v Litvě 467 km. V roce 1996, zbyly pouze úzkorozchodné železniční úseky Panevėžys-Rubikiai, Panevėžys-Birzai a Joniškėlis-Linkuva a byly zařazeny do seznamu nemovitých kulturních památek Litevské republiky.
Přehled rozchodů: (data z r.2008)
Široký rozchod (1520 mm): 1.771 km (122 km elektrizovaných)
Normální rozchod (1435 mm): 22 km
Úzký rozchod ( 750 mm): 179 km (68 km v provozu)
www.litrail.lt - litevské železnice
www.transp.lt – ministerstvo dopravy
- Úzkorozchodná železnice Aukštaitija
Aukštaitijos siaurasis geležinkelis
(Panevėžys - Rubikiai) – dnes v provozu pouze tento úsek
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 386 km (v provozu: 68 km)
Zahájení provozu:
11.11.1895 33 km (Švenčionėliai - Pastovai) 750 mm
xx.xx.1899 146 km (Švenčionėliai - Panevėžys) 750 mm
xx.xx.1901 xx km (Švenčionėliai – Lyntupy – Hlybokaje) 750 mm
(trasa Lyntupy – Hlybokaje původně polské území
se dnes nachází na území Běloruska)
xx.xx.1916 78 km (Gubernija - Pasvalys) 600 mm
xx.xx.1916 18 km (Joniškis - Žeimelis) 600 mm
xx.xx.1922 7 km (Petrašińai – Linkuva) 600 mm
xx.xx.1922 27 km (Pasvalys – Biržai) 600 mm
xx.xx.1938 36 km (Panevėžys – Joniškelis) 750 mm
xx.xx.1938 18 km (Joniškis - Žeimelis) přerozchodováno na 750 mm
xx.xx.1938 110 km (Siauliai – Joniškelis – Biržai)
přerozchodováno na 750 mm
xx.xx.1972–75 55 km (Švenčionėliai – Utena)
přerozchodováno na 1520 mm
xx.05.2002 68 km (Panevėžys – Rubikiai) zahájen turistický provoz
xx.xx.2006 68 km (Panevėžys – Rubikiai) zahájen pravidelný turistický provoz
Ukončení provozu:
xx.xx.1961 18 km (Joniškis - Žeimelis)
xx.xx.1967 29 km (Švenčionėliai – Lyntupy)
16.02.1972 55 km (Švenčionėliai – Utena)
22.02.1979 18 km (Joniškis - Žeimelis)
10.01.1980 38 km (Gubernija – Pakruojis)
15.03.1983 23 km (Utena - Rubikiai)
01.07.1996 78 km (Panevėžys - Joniškelis – Biržai)
01.07.1996 23 km (Joniškelis – Petrašiúnai - Linkuva)
xx.xx.2000 68 km (Panevėžys – Rubikiai) zastavena nákladní doprava
xx.xx.2001 68 km (Panevėžys – Rubikiai) zastavena osobní doprava
Pozn.: V roce 1996 úzkorozchodná železnice získala status národního technického dědictví a začal fungovat jako historická turistická železnice. Státem chráněné jsou tyto železniční úseky:
Panevėžys – Rubikiai (68 km) – v provozu
Panevėžys – Biržai (78 km) - není v provozu, trať je ve špatném technickém stavu
Joniškélis – Linkuva (23 km) – není v provozu, trať je ve špatném technickém stavu
Web: www.siaurukas.eu
e-mail: info@siaurukas.eu, turizmas@siaurukas.eu
tel.: +370 45 577127
adr.: Geležinkelio str. 23, LT –37467 Panevėžys, Lithuania
GPS:
- Skapiškis - Suvainiškis
(Skapiškis – Pandélys – Panemunis – Suvainiškis)
Rozchod: 600 mm, délka tratě:38 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.xxxx km
Ukončení provozu:
xx.xx.1960 km
Pozn.:
Web:
e-mail:
tel.:
adr.:
GPS: