Jdi na obsah Jdi na menu
 


Švédsko / Sweden

          

sweden_sm.gif

                    

 

1. Kristianstads Järnvägsmuseum,

Rozchod: 600 mm, délka tratě: 250 m
muzeální železnice, v muzeu jsou exponáty o rozchodu 600, 760 a 1067 mm.
 
2. Munkedals Järnväg,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 2,5 km
zahájení provozu: 1895, (Åtorp – Munkedals hamn)
 
3. Anten-Gräfnäs Järnväg (AGJ),
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 12 km
zahájení provozu:
.
4. Föreningen Ryttarens torvströfabrik,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 3,5 km
zahájení provozu: 1906
Web: http://www.ryttaren.nu/
E-mail: info@ryttaren.nu

5. Örkaggens Järnväg,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 2,3 km,
zahájení provozu:            (soukromá železnice)
 
6. Skara-Lundsbrunns Järnvägar,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 11,2 km,
zahájení provozu:  
 
7. High Chaparall,
Rozchod: 750 mm, délka tratě: ? km,
zábavný park: The Wild West in Småland
 
8. Ohs Bruks Järnvägs Museiförening (‘Ohsabanan’)
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 14,8 km
zahájení provozu: 1907-1910
ukončení provozu: 1967
Železnice sloužila k svozu dřeva do papírny na trase OHS Bruk - Bor Norra.Od r.1970 se na zachovalých kolejích provozují turistické vlaky.
 
9. Smalspårsjärnvägen Västervik-Hultsfred,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 60 km
zahájení provozu: ? 
Parní vlaky jezdí z Västerviku v létě jen o víkendech.
 
10. Böda skogsjärnväg [Böda Forest Railway],
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 4,1 km
zahájení provozu:?
Na trati jsou provozovány parní vlaky od konce června do poloviny srpna v úterý, čtvrtek a neděli.
V druhé polovině července každý den na trase Fagerrör – Trollskogen.
 
11. Östergötlands Jãrnvägsmuseum,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 0,1 km
muzeum úzkorozchodné železnice, jsou zde exponáty též o rozchodu 600 mm.
Web:
http://www.jvgmf.com/
E-mail: jvgmf@hotmail.com
 
12. Risten-Lakviks Järnväg,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 2 km
zahájení provozu:?
otevřeno jen v červenci
 
13. Vadstena-Fågelsta Järnväg,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 9,6 km,
zahájení provozu:?
ukončení provozu: 1998
Železnice byla uzavřena po vykolejení vlakové soupravy v r.1998 při níž bylo zraněno mnoho cestujících. Společnost, která tuto železnici provozuje, pracuje na obnově a modernizaci tratě a doufá, že bude moci znovu obnovit osobní dopravu rozdělenou do několika etap. Vlastníkem železnice je město, které na základě rozhodnutí městské rady dalo společnosti,která zde zajišťovala provoz výpověď a společnost musela železnici opustit do 31.12.2008. V současné době je nádraží a železnice opuštěné a společnost,která železnici provozovala je stále aktivní a provozuje půjčovnu kol a stále doufá v návrat na železnici.
Web: http://www.geocities.com/lokladan/
E-mail:christer@brimalm.com
 
14. Gotlands Hesselby Järnväg,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 1 km, (Hesselby-Eken)
zahájení provozu:?
Z kdysi rozsáhlé sítě úzkokolejky na ostrově Gotlands je dnes v provozu jen pouhý jeden kilometr. Provoz od poloviny června do konce srpna jen v neděli.
 
15. Bläse Kalkbruksmuseum,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 2,2 km
zahájení provozu:?
Muzeální železnice ve vápencovém lomu, komplikovaná dostupnost,
z Rute cca 7-8 km pěšky.
.
16. Östra Södermanlands Järnväg (OSlJ),
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 11 km, (Mariefred-Läggesta.-Taxinge)
zahájení provozu:?
Parní provoz, otevřeno koncem června do poloviny srpna.
 
17. Frövi Maskin- och Bruksbanemusum,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,7 km
Muzeum - parní provoz, otevřeno od června do srpna pouze v neděli,
sbírka průmyslových lokomotiv.
 
18. Möja Järnväg,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,1 km
Tuto krátkou dráhu vlastní Nils-Gunnar Ohlson, jehož největším koníčkem je železnice, vlastní historickou O. & K. parní lokomotivu, a postavil sám malou parní lokomotivou . Dráha se nahází v blízkosti přístavu trajektu na Berg, na ostrově Möja. Návštěva je možná po předchozí domluvě v průběhu července a srpna.
19. Roslagsbanan,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 1 km 
Tato železnice byla v minulosti součástí většího systému, Stockholm-Roslagens Järnvägar a byla to první elektrifikovaná železnice ve Švédsku
Web: http://www.osteraker.se/roslagsbanan/rbanan.html
 
20. Uppsala-Lenna Järnväg (‘Lennakatten’),
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 32,6 km 
Otevřeno v  neděli, červen - srpen, a ve čtvrtek, pátek, sobotu v červenci. Na trati jezdí dvě parní lokomotivy.
 
21. Sollentuna Enskilda Järnväg,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 1,2 km
zahájení provozu:?
ukončení provozu:9/1996
Není  známo, zda se do dnešních dnů dochoval kolejový svršek.
 
 
22. Hagfors-Uddeholms Museijärnväg,
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 6,7 km, (Nordmark-Klarälvens-Järnväg)
zahájení provozu:?
ukončení provozu: 1964 – osobní doprava
1990 – nákladní doprava
V současné době je dráha vedena jako muzeální.
 
23. Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum,
Rozchod:     mm, délka tratě:     km
industriální muzeum ,vystaveny tři parní lokomotivy,dieslové a jedna elektrická
Web:
http://www.hagforskultur.se/museum
E-mail: info@hagforskultur.se
 
24. Älvsjöhyttans hästjärnväg,
Rozchod: 700 mm, délka tratě: 0,65 km,
zahájení provozu: 1998
 
25. Närsen-Gråntjärns Järnväg
Rozchod: 500 mm a 600 mm délka tratě: ? km
privátní železnice, 20 motorových lokomotiv
Web:
http://medlem.spray.se/ngj
E-mail: eronn.syst@spray.se

 
26. Smedjebackens Ångbåtshamn,
Rozchod:  600 mm a 802 mm,
muzeum se statickými exponáty

 
 
27 . Jädraås-Tallås Järnväg (JTJ),
Rozchod: 891 mm, délka tratě: 4,5 km
Část bývalé železnice Dala-Ockelbo-Norrsundet Järnväg (DONJ), která byla postavena v letech 1876 a 1881 především pro přepravu železné rudy a dřeva.
Nedaleké železniční muzeum v Gävle, vystavuje několik úzkorozchodných exponátů vztahující se k této železnici.
 
28. Sveriges Järnvägsmuseum,
Železniční muzeum
 
29. Landabanan,
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 0,9 km
Nadšenci začali stavět tuto železnici v roce 1991, Otevřeno od konce června - do poloviny srpna, na trati jezdí dvě dieslové lokomotivy a jedna parní, která je zapůjčena od švédského železničního muzea.
 
30. Loke i Galtström,
Galtströms Bruk, Njurundu
Rozchod: 891 mm, železnice byla provozována v bývalé železárně, dnes je zde muzeální železnice. Vlaky, které zde vypravuje skupina nadšenců jsou v provozu každou neděli od června do září. Vlaky jsou tažený historickou parní lokomotivou, 0-6-0T , která pochází z roku 1887.
31. Robertsfors Bruksjärnväg,
Rozchod: 762 mm, délka tratě: 1 km
zahájení provozu: 1878
ukončení provozu: 1961

Elektrifikace tratě proběhla v roce 1900. Nachází se zde dochované pozůstatky úzkokolejky vč. pěti elektrických lokomotiv.
Web :
http://www.robertsfors.se/default.asp?id=2010
 


 
Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 


 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA