Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lotyšsko/Latvia

Lotyšské železnice

 Historie lotyšské železnice se datuje od padesátých let 19. století. Před II. světovou válkou bylo v Lotyšsku na 3500 km železničních tratí, převážná většina o rozchodu 1520 mm. Normální evropský rozchod měly pohraniční připojovací tratě z Litvy do Liepaje, Jelgavy a Daugavpilsu. Rovněž rozchody 1000, 750 a 600 mm byly poměrně bohatě zastoupeny. Po válce došlo k přestavbě tratí na rozchod 1520 nebo 750 mm, některé ale byly naopak zrušeny.

Přehled rozchodů: (data z r.2008)

Široký rozchod (1520 mm): 1.933 km (250 km elektrizovaných)

Úzkorozchodná (750 mm): 33 km

 

Železnice v Lotyšsku jsou provozovány společností LDz –Latvijas dzelzceļš (Lotyšské dráhy), jediná  úzkorozchodná trať je provozována soukromou společností SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis"

 

 

 

  1. Gulbene - Aluksne

( Plavinas - Gulbene – Aluksne – Ape – Valka – Rujiena - Ipiki - Moisakuila -

 Parnu)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: xxx km (v provozu 33 km)  

Zahájení provozu:

xx.xx.1897        66 km  (Valka – Rujiena – Ipiki)

15.08.1903     212 km ( Plavinas-Gulbene–Aluksne–Ape–Valka)

xx.xx.1916   (Plavinas–Gulbene) přerozchodováno na 1524 mm

Ukončení provozu:

xx.xx.1970  (Ape – Valka)

xx.xx.1973  (Aluksne – Ape)

xx.xx.1975  (Rujiena – Ipiki)

Pozn.: jediná dochovaná a provozovaná úzkokolejka v Lotyšsku,byla propojena    s úzkokolejkou v Estonsku (Moisakuila – Parnu)

           od roku 1981 Rujiena-Ipiki s šířkou rozchodu 1520 mm;

Web: http://www.banitis.lv/

  http://www.banitis.lv/find.htm (mapa)

e-mail: Inko@banitis.lv

tel.: 64473037   nebo mobil: 20228884

adr.: Viestura iela 16G, Gulbene, Gulbenes novads, LV-4401

GPS: 

 

  1. Valmiera

(Valmiera –  Smiltene)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:32 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1912     32 km

Ukončení provozu:

xx.xx.1969      32 km

(Valmiera – Puikele - Pále – Ainaži)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:83 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1912          km  (Valmiera – Ainaži)

xx.xx.1927     16 km  odbočka (Pále – Staicele)

xx.xx.1927     12 km  odbočka (Puikele – Aloja)

xx.xx.1940       1 km  odbočka (Ainaži – Ikla) propojeno s estonskou

                         úzkokolejkou

Ukončení provozu:

xx.xx.1937     12 km  odbočka (Puikele – Aloja) přerozchodována na 1520 mm

xx.xx.1979     16 km  odbočka (Pále – Staicele) koleje demontovány

xx.xx.1979     56 km  Valmiera – Ainaži (koleje demontovány s výjimkou

                      středního úseku mezi
                                   Zilaiskalns - Puikule (27 km) – odvoz rašeliny

Pozn.:

Web:  

GPS: 

 

  1.  Liepāja-Aizpute

(Liepāja – Grobina – Rolava – Dunalka – Marijas – Aizpute)

Rozchod: 1000 mm, délka tratě:48 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1900           km

Ukončení provozu:

xx.xx.1964      48 km

Pozn.: v r.1939 přerozchodováno na 750 mm

Web:

GPS: 

 

  1. Rucava - Liepāja

(Rucava – Puce – Jeci – Slamsti – Barta – Dubeni – Liepāja)

Rozchod: 600 mm, délka tratě: 52,2 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1916        41 km (Dubeni – Rucava)

xx.xx.1922     11,2 km (Dubeni – Liepāja)

Ukončení provozu:

xx.xx.1960            km

Pozn.:  v r.1932 přerozchodováno na 750 mm

Web:

GPS: 

 

  1. Liepāja- Kuldíga

(Liepāja – Kursa – Alsunga – Almale – Edole – Kuldíga)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 98 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1932      67 km (Liepāja – Alsunga)

xx.xx.xxxx       20 km (Alsunga – Kuldíga)

Ukončení provozu:

xx.xx.1944      67 km (Liepāja – Alsunga) přerozchodována na 1520 mm

xx.xx.1974      20 km (Alsunga – Kuldíga)

Pozn.:

Web:

GPS: 

 

  1. Ventspils – Stende

(Ventspils – Oviži – Mazirbe – Dundaga – Valgale – Stende)

Rozchod: 600 mm, délka tratě: 210 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1916           km (Valgale – Roja)

xx.xx.xxxx            km (Valgale – Mérsrags)

xx.xx.xxxx       51 km (Ventspils – Virpe – Dundaga)

Ukončení provozu:

xx.xx.xxxx            km

xx.xx.1963           km (Ventspils – Virpe – Dundaga)

xx.xx.1968           km

Pozn.: postavena německou armádou

Web:

GPS: 

 

  1. Jēkabpils - Nereta

Rozchod: 600 mm, délka tratě: 114 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1916           km (Jēkabpils – Silini – Viesite - Nereta)

xx.xx.xxxx            km (Silini – Akniste) odbočka

xx.xx.xxxx            km (Viesite – Daudzeva) odbočka

Ukončení provozu:

xx.xx.1972           km

Pozn.: postavena německou armádou

Web:

GPS

 

  1. Meitene-Bauska

(Meitene-Bauska)

Rozchod: 600 mm, délka tratě:32,6 km (v provozu 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1916           km

Ukončení provozu:

xx.xx.1963           km

Pozn.: postavena německou armádou

Web:

             e-mail:

 

tel.:

adr.:
GPS:

 

  1. Ogre-Laubere  

Rozchod: 600 mm, délka tratě:? km (v provozu:0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.19xx            km

Ukončení provozu:

xx.xx.19xx            km

Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934

Web:

GPS

 

  1. Inčukalns-Allazi

Rozchod: 600 mm, délka tratě:? km (v provozu:0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.19xx            km

Ukončení provozu:

xx.xx.19xx            km

Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934

Web:

GPS

 

  1. Plintiņi-Raku Krogs  

Rozchod: 600 mm, délka tratě: ?  km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.19xx         km

Ukončení provozu:

xx.xx.19xx         km

Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934

Web:

GPS

 

  1. Silini-Elkšņi

Rozchod: 600 mm, délka tratě: ? km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.19xx         km

Ukončení provozu:

xx.xx.19xx         km

Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934

Web:

GPS

 

Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA