Jdi na obsah Jdi na menu
 


Amerika / America

 

Severni Amerika

canada_sm.gif

  Canada

 White Pass and Yukon Route

White Pass a Yukon Route (WP & Y) je kanadská úzkorozchodná železnice o rozchodu 3 ft (914 mm) spojující přístav Skagway na Aljašce, s Whitehorse, hlavním městem Yukonu Jedná se o izolovanou trať, která nemá přímé napojení s jinou železnicí. Úzkokolejku stavěly a později provozovaly společnosti Pacific and Arctic Railway and Navigation Company, The British Columbia Yukon Railway Company a The British Yukon Railway Company. V květnu 1898, se začalo budovat železniční spojení ze Skagway na Fort Selkirk, Yukon, z velké části financováno britskými investory. Úzký rozchod 914 mm byl vybrán z důvodu výrazného snížení nákladů na výstavbu železnice a výhodnější menší poloměry se snadněji přizpůsobily okolní krajině. Na stavbě bylo použito 450 tun výbušnin, než bylo dosaženo vrcholu  White Pass dne 20.2.1899.K jezeru Benett byla železnice dotažena již 6.7.1899 a propojení s Whitehorse bylo dosaženo 29.7.1900.Na stavbě pracovalo 35000 mužů, kteří museli překonat drsné a náročné klima, které zde panovalo. V roce 1951, z původních tří společností vznikla nová holdingová společnost White Pass a Yukon Corporation Ltd, a železnice byla restrukturalizována. Zatímco většina ostatních úzkorozchodných železnic v Severní Americe byla v té době rušena, WP & YR zůstala provozována. V roce 1959, byly vyplaceny první dividendy akcionářům (10 centů na akcii). Železnice byla průkopníkem kontejnerové dopravy. V roce 1969 byl v oblasti otevřen důl na zinek a olovo. Holdingová společnost White Pass a Yukon Corporation Ltd následně modernizovala vozový park a zakoupila sedm nových lokomotiv. Na podzim roku 1969 byl vybudován, nový tunel a most, který nahradil vysoký ocelový konzolový most, jenž neunesl těžší vlaky. Tato obrovská investice železniční společnosti byla závislá na pokračující těžbě rudy. Ve stejné době osobní doprava na WP & YR rostla vlivem zvyšující se navštěvnosti Aljašky až do roku 1978. V roce 1982 došlo k světovému poklesu cen kovů a doly byly uzavřeny. Železnice tím přišla o hlavního zákazníka. Tato situace byla pro železnici zničující, znamenalo to totiž konec komerční dopravy a dne 7. října 1982 byla tato trať uzavřena. Po dohodě mezi White Pass a dopravními spolky zastupujícími Aljašku byl provoz na White Pass Route znovu obnoven mezi Skagway a White Pass v roce 1988, avšak pouze pro turistický provoz. V roce 1989 byl znovu otevřen úsek do Fraser, a v roce 1992 do Bennett. K stoletému výročí oslav železniční trati byl znovu zprovozněn úsek do Carcross v roce 1997. Jsou plány na otevření i posledního úseku do Whitehorse. Pokud se to povede, tak by trať ze Skagway do Whitehorse dosahovala délky 107 mil (172 km). V současné době je zprovozněn úsek ze Skagway do Carcross o délce 62 mil (100 km), to je cca 58% z původní linie
 

 im00000097f60fde603.jpg

 

 

 

 

usa_sm.gif

 USA

Seznam úzkorozchodných železnic
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1886,ukončení provozu:1894,stát:Arizona
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1872,ukončení provozu:1887,stát:Arkansas
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1880,ukončení provozu:1936,stát:Iowa
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1875,ukončení provozu:1940,stát:Massachusetts
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1880,ukončení provozu:1906,stát:Pennsylvania
6.    Bridgton and Saco River Railroad, později Bridgton and Harrison Railway
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1883,ukončení provozu:1941,stát:Maine
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1881,ukončení provozu:1960,stát:Nevada a California
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1899,ukončení provozu:1918,stát:New York
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1882,ukončení provozu:1918,stát:New York
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1872,ukončení provozu:1941,stát:Colorado
Rozchod: 457mm později přestavěno na 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1879,ukončení provozu:1932,stát:Arizona
Rozchod: 1067 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1879,ukončení provozu:1882,stát:Arkansas , do r.1881 propojeno s železnicí Batesville and Brinkley Railroad, která však byla přestavěna na rozchod 1435 mm.
Rozchod: 762 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1883,ukončení provozu:1900,stát:Utah
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1892,ukončení provozu:1928,stát:Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1873,ukončení provozu:1956,stát:Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1881,ukončení provozu:1950,stát:Tennessee, North Carolina
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1874,ukončení provozu:1938,stát:Nevada
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1882,ukončení provozu:1917,stát:Virginia
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1894,ukončení provozu:1915,stát:Colorado
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1884,ukončení provozu:1908,stát:Maine
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1902,ukončení provozu:1906,stát:Alaska
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1896,ukončení provozu:1911,stát:Pennsylvania
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1890,ukončení provozu:1929,stát:Maine
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1873,ukončení provozu:1919,stát:Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1899,ukončení provozu:1945,stát:North Carolina
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1897,ukončení provozu:1906,stát:Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1899,ukončení provozu:1913,stát: North Carolina
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1910,ukončení provozu:1925,stát:Utah
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1883,ukončení provozu:1943,stát:Maine
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1899,ukončení provozu:1932,stát:Arizona
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1889,ukončení provozu:1915,stát: Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1881,ukončení provozu:1917,stát:Massachusetts
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1882,ukončení provozu:1929,stát:Nevada,California,Oregon
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1880,ukončení provozu:1938,stát: Nevada
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1876 ,ukončení provozu:1942 ,stát: California
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1913,ukončení provozu:1918,stát: Nevada
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1905,ukončení provozu:1916,stát: Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1891,ukončení provozu:1934,stát: Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1873,ukončení provozu:1930,stát: California
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1889,ukončení provozu:1947,stát:Hawaii
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1877,ukončení provozu:1931,stát:Ohio
42.Otis Elevating Railway, později Otis Railway
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1892,ukončení provozu:1918,stát:New York, lanová dráha
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1873,ukončení provozu:1941,stát: California
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1890,ukončení provozu:1929,stát: California
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1890,ukončení provozu:1908,stát: Maine
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1890,ukončení provozu:1948,stát:Nevada
Rozchod: 1016 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1871,ukončení provozu:1909,stát: Pennsylvania
 
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1878,ukončení provozu:1911,stát: Pennsylvania
 
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1876,ukončení provozu:1926,stát:Virginia
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1892,ukončení provozu:1951,stát:Colorado
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1879,ukončení provozu:1908,stát:Maine
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1908,ukončení provozu:1935,stát: Maine
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1910,ukončení provozu:1932,stát:Arizona
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1878,ukončení provozu:1940,stát: California
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1891,ukončení provozu:1947,stát:Oregon
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1902,ukončení provozu:1917,stát: Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1904,ukončení provozu:1930,stát: Alaska
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1882,ukončení provozu:1941,stát: Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1893,ukončení provozu:1934,stát: Pennsylvania
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1871,ukončení provozu:1963,stát: Alabama
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1904,ukončení provozu:1939,stát: Colorado,Utah
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1894,ukončení provozu:1920,stát: Arizona
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1875,ukončení provozu:1881,stát: Utah
Rozchod: 914 mm, délka tratě: 177 km, zahájení provozu: 1898,ukončení provozu:1982,stát: Alaska, Yukon-Canada, dnes pouze turistický provoz
Rozchod: 914 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1900,ukončení provozu:1955,stát: Alaska
Rozchod: 610 mm, délka tratě: ??? km, zahájení provozu: 1895,ukončení provozu:1933,stát: Maine
 

  Mexikomexico_sm.gif

 

Střední Amerika

honduras_sm.gif  Honduras

 

costarica_sm.gif  Kostarika

 

nicaragua_sm.gif  Nikaragua

 

panama_sm.gif  Panama

 

Jižní Amerika

 Argentinaargentina_sm.gif

Argentinská železniční síť měřila na konci r.1945, 47.000 km a byla ve své době, jedna z nejrozsáhlejších a nejvíce prosperujících železnic na světě. Nicméně s nárůstem výstavby silnic a dálnic, následoval prudký pokles zájmu o železnici a v důsledku nízké ziskovosti dochází k rozpadu státní železniční společnosti Ferrocarriles Argentinos (FA) v r.1993. V období po privatizaci železnice dochází k částečnému oživení některých tratí. Nespokojenost se správou železnic soukromými společnostmi, začíná v roce 2012 a po jedné z železničních tragédií, argentinská vláda znovu začala znárodňovat některé soukromé železniční společnosti a přestávala obnovovat již uzavřené smlouvy. Ve stejné době byla vytvořena společnost pro správu železnice, Operadora Ferroviaria Sociedad del Estado (SOFSE), která postupně převzala celou železniční síť. Vláda v tomto období podporovala mnohem větší investice do železnice než v předchozích desetiletích, což se projevilo v r.2014 ve větším oživení železniční dopravy na delší vzdálenosti.Dnes má argentinská železniční síť délku 36.966 km, je sice mnohem menší,než tomu bylo v r.1945, ale stále patří mezi 8 největších železničních sítí na světě.

 

Přehled rozchodů:

Široký rozchod      (1676 mm) 24481 km

Normální rozchod (1435 mm)   2765 km

Úzký rozchod        (1000 mm) 11080 km

Úzký rozchod        (750 mm)       409 km

Úzký rozchod        (600 mm)           7 km

Úzký rozchod        (500 mm)           8 km

 

 

  1. Viejo Expreso Patagónico (Old Patagonian Express) La Trochita

(Esquel – El Maiten – Ingeniero Jacobacci)

Rozchod: 750 mm, délka tratě:402 km

Zahájení provozu:

xx.xx.1935  (Ingeniero Jacobacci – ……….)

xx.xx.1939  (………..– Ñorquinco)     

xx.xx.1941  (Ñorquinco – El Maiten)           

25.05.1945 (El Maiten – Esquel) pouze pro nákladní dopravu, od r.1950 i pro osobní   

Ukončení provozu:

xx.xx.1961 (Puerto Madryn – Las Plumas)

xx.xx.1992 vládní rozhodnutí o uzavření trati

Pozn.: úzkorozchodná železnice v andském podhůří Patagonie, nyní slouží pouze jako        turistická  atrakce.V r.1999 byla trať vyhlášena národní kulturní památkou.

Dnes jezdí turistické vlaky mezi: El Maiten – Desvio Thomae

                                                    Esquel – Nahnel Pan

            Web: http://en.wikipedia.org/wiki/La_Trochita

http://www.patagoniaexpress.com/la_trochita.htm

http://www.mpia.de/homes/feldt/PE/pe_index.html

http://www.turismoruta40.com.ar/la-trochita.html

http://www.welcomeargentina.com/esquel/la-trochita-patagonian-express.html

http://www.interpatagonia.com/elbolson/patagonian-express-la-trochita.html

 

Dirección de Turismo El Maitén
Av. San Martín 922 (9210) El Maitén- Chubut - Argentina
Tel/Fax: +54 2945 49-5016

informeselmaiten@gmail.com

 
Ferrocarril El Maitén
(9210) El Maitén- Chubut - Argentina
Tel: +54 2945 49-5190

ferroelmaiten@gmail.com

 

  1.  Red de Ferrocarril de Rio Turbio

( Rio Turbio  – Rio Gallegos – Puerto Punta Loyola)

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 285 km (v provozu:? km)

Zahájení provozu:

25.05.1951       

Ukončení provozu:

xx.xx.xxxx   

Pozn.: Argentina a Chile se dohody o rozšíření železnice z Rio Turbio do přístavu Puerto    Borries. Celková délka nové trati bude přibližně 43 km. Po dokončení, trať propojí jižní

Atlantik s jižním Pacifikem.

Web: http://www.martynbane.co.uk/modernsteam/ldp/rfirt/santafes.htm

                      http://www.railwaysofthefarsouth.co.uk/

e-mail:

tel.:

adr.:

GPS: 

 

  1. El Tren del Fin del Mundo (Southern Fuegian Railway) 

(Cascada de la Macarena -  El Parque) – lesní vězeňská železnice

Rozchod: 500 mm dříve 600 mm, délka tratě: 25 km (v provozu: 7 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1909   (25 km) - 600 mm

xx.xx.1994   (7 km) -  500 mm    

Ukončení provozu:

xx.xx.1952           

Pozn.: trať je považována za nejjižnější provozovanou železnici na světě,

 dnes je využívána pouze pro turistické jízdy

Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Fuegian_Railway

                        http://www.trendelfindelmundo.com.ar/en/historia.html

e-mail: comercial@trendelfindelmundo.com.ar

tel.: (+54 2901) 431 600

adr.: Ushuaia (CP: 9410), Tierra del Fuego, República Argentina

GPS: 

  1. Ferrocarril Económico Correntino

(Corrientes – Lomas de Vallejos – Mburucuyá)

Rozchod: 600 mm, délka tratě:222 km (v provozu:? km)

Zahájení provozu:

xx.xx.1892   (Corrientes – San Luis del Palmar) 38 km

xx.xx.1904   (San Luis del Palmar – Apeadero Riachuelito) 25 km

xx.xx.1912   (Apeadero Riachuelito – Lomas de Vallejos – Mburucuyá) 115 km

xx.xx.1912   (Lomas de Vallejos – Caá Cati) 31 km

xx.xx.1912   (Juan Ramón Vidal – San Cosme) 13 km

Ukončení provozu:

01.11.1969           

Pozn.: Muzeum úzkokolejky v  Santa Ana de los Guácaras

Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_Economico_Correntino

 

bolivia_sm.gif  Bolívie

Bolívijská železniční síť má rozchod 1000 mm.

 

brazil_sm.gif

 Brazílie

Brazilská železniční síť má délku 30 tisíc kilometrů, což je důvodem, proč je železnice tak málo využívána k dopravě nákladů oproti silniční dopravě. Brazilská vláda realizuje řadu nových projektů rozšíření železniční sítě, a to zejména ve střední části země, kde je nutné přepravovat obrovské množství zemědělských plodin. V dlouhodobém horizontu je plánováno rozšíření železniční sítě o cca 11 tis. km.

 

Přehled rozchodů:

Široký rozchod      (1600 mm)     4.057,0 km

Normální rozchod (1435 mm)        202,4 km

Úzký rozchod        (1000 mm)   23.489,0 km

Úzký rozchod        (762 mm)            12,0 km

 

 

chile_sm.gif  Chile

 

 

columbia_sm.gif  Kolumbie

 

 

ecuador_sm.gif  Ekvádor

 

 

paraguay_sm.gif  Paraguay

 

 

peru_sm.gif  Peru

 

 

uruguay_sm.gif  Uruguay

 

 

venezuela_sm.gif  Venezuela

 

Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA