Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bulharsko / Bulgaria

bulgaria_sm.gif

 

 

Historie bulharské železnice sahá až do roku 1865, kdy byla dostavěna první trať Varna – Ruse, na které byl zahájen provoz o rok později v roce 1866. Železniční systém přešel pod státní správu v roce 1909.

Železniční doprava je v Bulharsku stále velmi důležitým dopravním odvětvím, a to navzdory nepříznivému vývoji po přechodu z plánovaného na tržní hospodářství po roce 1990. Bulharská železniční síť je z velké části elektrizována (přes 62% z celkové délky všech tratí) a především železniční nákladní doprava zajišťuje tranzit významných objemů nejrůznějších komodit mezi centrální Evropou, státy bývalé Jugoslávie, Řeckem, Tureckem a prostřednictvím přístavů Varna a Burgas i destinacemi dále na východ.
Po druhé světové válce a ještě během devadesátých let 20. století byly jediných národním železničním dopravcem v Bulharsku BDŽ (Bulgarski državny železnici – Bulharské státní dráhy). Po roce 2000 se bulharská vláda začala vážně zabývat aplikací principů evropské železniční legislativy a usnadněním volného přístupu na železniční infrastrukturu.Z toho důvodu byl během roku 2001 připraven návrh nového Zákona o železnici, který byl v témže roce schválen Národním shromážděním. Na základě této legislativní normy došlo k 1. 1. 2002 k rozdělení BDŽ na národního dopravce BDŽ EAD, provozujícího nákladní i osobní dopravu, a správce infrastruktury – NRIC (National Railway Infrastructure Company).Železniční trh v Bulharsku je otevřen konkurenci, důkazem je vstup prvního soukromého nákladního dopravce na bulharskou infrastrukturu. Stalo se tak 13. dubna 2005, kdy bulharské ministerstvo dopravy vydalo licenci firmě BRC (Bulgarian Railway Company). Firma je ve vlastnictví pěti bulharských subjektů a rumunského dopravce Grup Feroviar Roman. Šéfem BRC je Vladimír Dunčev, bývalý náměstek generálního ředitele BDŽ.
 
 
Přehled rozchodů:
Normální rozchod(1435 mm): 4,049 km z toho 2,710 km elektrifikovaných
Úzkorozchodná (760 mm): 245 km (v r.2002)
 
Železniční společnosti:
БДЖ (Български държавни железници) - Bulharské státní železnice
(Hlavní dopravce na železnici)
 
 
Seznam úzkokolejek:
1.     Septemvri – Dobrinište
(Septemvri - Velingrad – Jakoruda – Belica – Bansko – Dobrinište)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 125 km,
zahájení provozu:
01.08.1926 Septemvri - Velingrad (38 km)
03.07.1927 Velingrad - Velingrad Jug (2,9 km)
27.10.1928 Varvara – Pazardžik (16,7 km) - odbočka
12.12.1937 Velingrad Jug - Jakoruda (43,7 km)
30.07.1939 Jakoruda – Belica (15,4 km)
03.03 1943 Belica - Razlog – Bansko (18,2 km)
09.12.1945 Bansko – Dobrinište (6,6 km)
 
ukončení provozu:
v r.2000 zastavena nákladní doprava
v r.2002 Varvara – Pazardžik (16,7 km) - odbočka
(demontáž kolejí proběhla v r.2006)
 
E-mail:
 
2.     Cerven Briag - Oriahovo
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 120 km,
zahájení provozu: 1917
 
ukončení provozu:
veškerý provoz ukončen v prosinci 2002
 
Web:
E-mail:
 
3.     Radomir - Dupnitsa - Kulata
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: ?
s odbočkou Dupnitsa - Bobov Dol
s odbočkou Todorov-Petrich
 
ukončení provozu:1969 (přerozchodována na normální rozchod)
 
Web:
E-mail:
 
4.     Kocherinovo - Rila - Rila Monastery
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: ?
 
ukončení provozu: v 60 letech
 
Web:
E-mail:
 
5.     Kaspichan - Todor Ikonomovo
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: ?
s odbočkovou Ruzhistsa - Kaolinovo
 
ukončení provozu:1960
 
Web:
E-mail:
 
6.     Todorov-Petrich
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: ?
ukončení provozu: ?
 
Web:
E-mail:
 
7.     Tsarevo - Ahtopol - Brodilovo - Kosti
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: ?
ukončení provozu: ?
 
Web:
E-mail:
 
8.     Rakovský - Haskovo - Porto Lagos.
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: 1913
ukončení provozu: ?
 
Web:
E-mail:
 
9.      Sarambey - Ladjene - Nevrokop
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu: ?
ukončení provozu: ?
 
Web:
E-mail:
 
10.  Orlitza-Elechnitza
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 12 km,
zahájení provozu: ?
ukončení provozu: ?
 
Web:
E-mail:

 

 

Copyright © 2010-2016, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich
 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA